Neurodevelopmentális eltérések
Az ADHD az eltérő idegrendszeri fejlődésmeneten alapuló - ún. neurodevelopmentális - kórképek közé tartozik.
Különböző eredetű és természetű (genetikai, környezeti) hatások következtében a működéseinkért felelős idegsejthálózatok az átlagostól eltérő módon alakulhatnak és ez viselkedéses jellemzőinkre is hatással van.
A neurotipikustól eltérő felépítésű és működésű gyerekekre, felnőttekre ezért mondják angol nyelvterületen, hogy másként vannak drótozva, vezetékelve (differently wired).
Az ADHD három idegrendszeri készség eltéréseit foglalja magában, ezek a figyelemszabályozás, aktivitás-szabályozás és impulzuskontroll.
Az idegrendszeri alapképességek és -készségek kialakulása, rendszereződése
Az idegrendszer fejlődésével egyre összetettebb, magasabb
rendű működések alakulnak ki, melyek az alsóbb szintekre épülnek rá, integrálva
és szabályozva azok működését.
Az alsó szintek érintettsége befolyásolja a felsőbb szinten
található funkciók működésének színvonalát, épségét – ugyanakkor a felsőbb
szinten található, komplexebb funkciók érintettsége utalhat
az alsóbb szinteken lévő funkciók lehetséges zavarára.
A hierarchikusan egymásra épülő
funkciók mögött egyre magasabb szerveződésű strukturák, neurális hálózatok
rendszere áll.
Az idegrendszer
különböző területei a természetes fejlődés során meghatározott sorrendben és
ütemben (időben körülírtan) alakulnak ki, érnek és tanulás útján kapcsolódnak össze, egyre
gazdagabb és egyre kifinomultabb idegsejthálózatokat építve ki.
Minden idegrendszeri alapkészség,
működés, egymással komplex kapcsolatban álló idegsejthálózatok összehangolt
tüzelésének eredménye.
A kifinomult, pontos
központi idegrendszeri működéshez nagyon különböző területek összehangolt, jól
koordinált és kiegyensúlyozott együttműködése kell.
Ezen funkcionális hálózatok egészséges
fejlődése, differenciálódása, integrációja adja az egyedfejlődés biológiai
hátterét.
Az idegrendszer felelős területeinek és
funkcióinak jól időzített, ütemezett érése alapvető fontosságú a pontos észlelés, koordinált mozgás, a
kitartó figyelem, stabil érzelemháztartás, kreatív gondolkodás, hatékony
cselekvés, jó szociális készségek - önmagában és társas környezetébe jól
integrált, teljes életet élő, egészséges személyiség kialakulásához.
Amikor ez az érési, fejlődési folyamat károsodik, különböző fokú nehézségek lépnek fel a különböző idegrendszeri alapkészségek*: pl. az érzékszervi ingerek feldolgozása, az érzelem-háztartás, a gondolkodás, a társas készségek szintjén.
*Mindenki felmérhető és jellemezhető alkati vonásai, idegrendszeri alapkészségei mentén (funkcionális neurodevelopmentális profil).
Idegrendszeri
alapkészségeink differenciáltsága (finomszabályozásának, finomhangolásának
fejlettsége, mértéke) és integráltsága (egyéb készségeinkkel való szerves,
harmonikus, hatékony összehangoltsága) meghatározza hétköznapi működésünk,
életminőségünk színvonalát. Meghatározza azt, hogy adott helyzetekben, adott
körülmények között, hogyan működünk (reakcióink, mozdulásaink jellegét,
irányát, erősségét stb.), - két másik fontos faktorral együtt: ezek a minket folyamatosan
formáló jelentős (korai, ill. az idegrendszeri fejlődés adott, jellegzetes
fejlődési szakaszában, vagy pedig huzamosabb időn keresztül rendszeresen
érintő) környezeti faktorok, események, valamint a többé-kevésbé (többnyire
bizonyos korlátozottságok között meghozott) szabad döntéseink, melyeket életünk
egy-egy kulcsfontosságú helyzetében (nagy döntések, kulcsdöntések, sorsdöntő
választások, elköteleződések), vagy mindennapjaink kisebb- nagyobb dolgaira
vonatkozóan naponta gyakran meghozunk (hétköznapi választásaink). Ezek (e három
meghatározó faktor) alakítják, formálják sorsunk intrinsic komponensét:
habitusunkat, alapbeállítódásainkat, személyiségvonásaink alapközegét képezik.
Az ADHD három idegrendszeri készség eltéréseit foglalja magában, ezek a figyelemszabályozás, aktivitás-szabályozás és impulzuskontroll.