Az
ADHD létező, komoly probléma.
Jelentősen
megterheli, sokszor ellehetetleníti több mint fél millió - közvetve akár
négyszer ennyi hazai magyar ember - köztük 70 000 gyermek életét, pénzügyi,
munkahelyi, iskolai, párkapcsolati-családi boldogulását.
Ezek az emberek és
gyermekek az átlagosnál általában jóval szétszórtabbak, szervezetlenek,
valójában effektíve kevésbé terhelhetőek.
Adottságaikat, - sokszor
kifejezetten jó adottságaikat - nem tudják jól felhasználni, sern maguk, sem
mások, a közjavára.
Jóval több erőfeszítésbe
kerül minden nekik, illetve szüleiknek és családjuknak.
"Az egész élet
hegymenet." 3-4-5-ször annyi erőbedobással, kínlódással megy minden, mint
egy átlagos gyereknek, felnőttnek, családnak.
- Sokszor izgágák, mozgékonyak, hangosak, sokat beszélnek, pörögnek, — ez az egyik fajta, a hiperaktív ADHD-s;
- mások szétszórtak, szórakozottak, merengők, esetleg rettenetesen lassúak, molyolók, pepecselők, álmodozók, - ezek a csak figyelemzavarosok, ADD-sek;
- gyakran meg mindkét tünetcsoport megtalálható együtt: figyelmetlenek is, izgágák is, indulatosak, türelmetlenek is, - ez a kevert típus.
A problémát, bár tünetei
meglehetősen szembeötlők, sokszor mégsem ismerik fel, nem azonosítják be a
szülők, tanárok, sőt, nemegyszer a szakemberek sem, így elmarad az oly fontos,
megfelelő időben és módon nyújtandó támogatás, megsegítés.
Az ADHD alkati,
temperamentumbeli szélsőség, rendellenesség, mely 80%-ban genetikailag
megalapozott, de kialakulásában környezetei tényezők, - elsősorban korai:
magzati ill. csecsemőkori hatások is jelentős szerepet játszanak.
Az orvosi diagnosztikai
kritériumai jól leírják ennek a tünetegyüttesnek a jellemzőit. Ezekre a
gyerekekre három tünetcsoport jellemző: figyelmetlenek, túlmozgékonyak,
impulzívak.
·
nem figyel eléggé
a részletekre, gondatlanságból fakadó hibákat vét
·
gyakran
nehézséget jelent számára a figyelem megtartása
·
gyakran úgy
tűnik, nem figyel, amikor beszélnek hozzá
·
nem követi az
instrukciókat vagy elmarad feladatainak befejezése
·
nehézség a feladatok
és tevékenységek megszervezésében
·
elkerüli, hogy
olyan feladatokban vegyen részt, amelyek tartós mentális erőfeszítést
igényelnek
·
elveszti a
tevékenységhez szükséges dolgokat
·
könnyen elvonják
a figyelmét külső ingerek
·
a napi
tevékenységben gyakran feledékeny
A hiperaktivitás tünetcsoportja
·
gyakran babrál,
mozog keze-lába, ültében fészkelődik
·
gyakran elhagyja
helyét az osztályban, vagy más olyan helyzetekben, amikor ülve kellene maradnia
·
gyakran rohangál,
ugrál, mászkál, amikor az nem helyénvaló
·
nehézséget jelen
számára a nyugodt játék, akár önállóan, akár társakkal
·
folyton
izeg-mozog, gyakran olyan "mint akit felhúztak" gyakran túl sokat
beszél
Az impulzivitás tünetcsoportja
·
gyakran kimondja
a választ, mielőtt a kérdés befejeződött volna
·
gyakran nehézsége
van a várakozással
·
gyakran
félbeszakít másokat (beszélgetés, játék során)
A hiperaktivitási és
figyelemzavart gyermekpszichiáter diagnosztizálja, de fontos információt
nyújtanak a gyermek jellemzőiről, nehézségeiről a kiegészítő gyógypedagógiai,
pszichológiai vizsgálatok is.
Vita van akörül, hogy a
hiperaktivitás és figyelemzavar méltán nevezhető-e betegségnek vagy sem.
Az bizonyos, hogy
megfelelő támogatás nélkül ezek a gyermekek a mai társadalomban igen
megterhelődnek, sokan elkallódnak (bűnözővé válnak), sokan konkrétan meg is
betegednek: egyes pszichiátriai betegségek (depresszió, szorongás,
személyiségzavarok, pszicho-szomatikus zavarok), a szerfüggőség, a súlyos
balesetek, a nemi betegségek, a koraszülés, az elhízás, magas vérnyomás, az
öngyilkosság, és hát az életvezetési problémák: a tanulás, a közeli
kapcsolataik, a munkahelyi-szakmai pályafutásuk területén, - mind jelentősen
(akár 3-5-ször) gyakoribbak náluk.
Kezeletlen esetekben
szinte kivétel nélkül kialakul az önértékelési majd a motivációs zavar, és
egyfajta reménytelenség, kilátástalanság és nyugtalanság-érzés keveréke, amely
oly jellemző rájuk kamasz, ill. felnőttkorban.
Megfelelő, időben adott,
célzott támogatással mindebből sok megelőzhető, ki tudják bontakoztatni és
mások javára is használni adottságaikat, jellemző jó tulajdonságaikat, mint az
empátia, segítőkészség, gondoskodás, a nyitottság, lelkesedés, az önzetlenség és jó
szociális érzék, a jó intuíciós képesség és kreativitás, az önállóság, a
nemegyszer átlag feletti memória, az érett gondolkodásmód, erkölcsi érzék, a
fejlett humorérzék és a verbális intelligencia.
A kezeletlen ADHD
költséges mulatság, keserves következményekkel.
Egy 2011-es tanulmány
szerint a kezeletlen ADHD betegség okozta járulékos
kiadások és költségvetési veszteségek összege Magyarországon éves szinten 33
milliárd forintot tesz ki.
A családok
által az ADHD-s gyermek kezelésére, fejlesztésére fordított további költség
pedig éves szinten a 9 milliárd forintot is elérheti.
Az ADHD korszerű
kezelése multimodális, azaz több módszer együttes alkalmazására épül.
Ezek között vannak
alaposan megvizsgált, tudományosan igazolt, hatékony kezelések, mint a
viselkedés terápia és a gyógyszeres kezelés.
Emellett, úgy tűnik,
nagy jelentősége van a szenzomotoros fejlesztésnek, - és hazánkban nagy számban
és jó színvonalon művelik is.
Meghatározó szerepe van
a megfelelő beiskolázásnak, -- két fő alapelvet kell itt jó érzékkel és józan
ésszel összeegyeztetni: a kis létszámú, speciális nevelési igényeket figyelembe
vevő oktatás és az integrált oktatás alapelvét.
Ezenkívül vannak még
egyéb kiegészítő terápiás módszerek, amelyek hatékonyságáról - bár gyűlnek, de
még nem áll rendelkezésre elegendő adat.
Ilyen,
többek között, pl. a neuro-feedback, a speciális ADHD coaching, egyes étrendi
kiegészítők, mozgásprogramok, ill. az esetek egy adott részében a diétás
tanácsadásnak és megszorításoknak is számottevő hatása lehet.

