Kedvezményes jelentkezési határidő: október 20. este!
|
A képzés költsége:
- modulonként 19.000 forint
- gyakorlati alkalom: 19.000 forint
Ha 2024. október 20-áig jelentkezel
és be is fizeted a részvételi díjat, akkor
- modulonként 17.000 forintért,
- a gyakorlati alkalmon pedig szintén 17.000 forintért
vehetsz részt.
A befizetés utolsó határideje
2024. november 13.
*
ADHD
Quantum Plus
SzülőCsoport
2024. április 25. csütörtök 9:30
Kedves Szülők!
Örömmel hirdetjük, hogy elindítjuk szülőcsoportunkat, amely 8 vezetett alkalom lesz.
Várjuk azok jelentkezését, akik úgy érzik, hogy szükségük van megerősítésre, támogatásra
és hasonló helyzetben lévő szülőkkel együtt szívesen beszélgetnének hétköznapi nehéz
helyzetekről, azok lehetséges megoldásairól bizonyítottan hatékony módszertan alapján.
A jelentkezés feltétele: ADHD-val diagnosztizált gyermek 10 éves korig,
A Csoport célja: hogy megtanuljuk megszokott és újonnan megismert nevelési
módszereinket hozzáigazítani az ADHD-s gyermekünk nehézségeihez, szükségleteihez,
ezáltal
hatékonyabb és magabiztosabb szülővé válni.
A megismert módszerek és gyakorlásuk
kézzelfogható változást hozhatnak a gyermek viselkedésében és iskolai, otthoni
környezetéhez, önmagához való hozzáállásában.
A Csoport témája és formája:
Az angliai New Forest Szülői Közösség hatlépéses nevelési programját
zárt kiscsoportban
dolgozzuk fel.
A program és a csoport segítségével
- felismerjük gyermekünknél az ADHD rá jellemző, aktuális arcát,
- átnézzük azokat készségeket, amelyeket szeretnénk, ha elsajátítana és begyakorolna,
- és megmutatjuk az ahhoz szükséges feladatokat
+hasonló problémákkal küzdő elfogadó és támogató emberek között lehetünk!
A Csoport tervezett indulása: 2024. április 25. csütörtök 9:30-11:00
Zoom felületen
Jelentkezési határidő: 2024. április 22. hétfő
A csoport díja: 5000Ft/alkalom, amit két részletben is be lehet fizetni.
A jelentkezéseket a következő linken várjuk: https://forms.gle/eNFXYAjeN971F6QR8
Visszajelzések az előző csoport tagjaitól:
A hasonló helyzetben lévő szülők tapasztalata megerősített. Sokan hasonló nehézségekkel
küszködünk. A közösség ereje, a hasznos tapasztalatok, a módszertan nagy segítséget, irányt
mutat, hogy min lehet változtatni.
A tünetek és a módszertan megismerésével el tudtam fogadni, hogy máshogy működik a
gyermekem agya. Nőtt a szeretetem iránta.
Ki mertük próbálni, alkalmazni kezdtük az orvosságot.
Sok minden változott a csoport miatt, kísérletezem, olvasok, tájékozódom.
Sokat adtak a megosztások, a megosztások és a megosztások. És a vezetők mondatai,
kapcsolódásuk, elfogadásuk.
Nem vagyunk egyedül. Mindenki küzd a saját gyerekével és ez oké, hogy nem vagyunk
tökéletesek.
A folyamatos lelkiismeretfurdalásom rengeteget enyhült, már ki tudom
mondani, hogy elég jó anya vagyok.
A Csoportot vezetik:
Csiky Eszter (ADHD Coach, ADHD asszisztens, gyakorló szülő),
Riba Katalin (mentálhigiénés szakember, tanár, gyakorló szülő)
*
Rónaszéki Kriszta korábban már ajánlott csoportjai után
ADHD CSOPORT EGYETEMISTÁKNAK/
FŐISKOLÁSOKNAK/
FELSŐOKTATÁSBA KÉSZÜLŐKNEK
ADHD specifikus tanulástechnikai tréning
Az ADHD megnehezíti a jó funkcionálást felnőttkorban. A középiskolában a szülők még segítik a gyermeket, az iskola keretet ad, de a felsőoktatásban magára maradnak a fiatalok az új, kihívást jelentő feladatokkal. A deficit nem változik, csak az elvárások.
Ez a csoport ebben szeretne segíteni, megérteni, hogy az adhd hogyan akadályozza a sikeres egyetemi/főiskolai tanulmányokat, mit lehet tenni a jó funkcionálásért és a felsőoktatásban szerzett kudarcok elkerülésért.
Tippek, trükkök, megoldások, tanulástechnika.
Kapcsolódás, meghallgatás, együtt gondolkodás.
Várlak szeretettel!
Helyszín és időpont: Budapest, 2.kerület, Széll Kálmán tér 2024.03.08. péntek 15.45-17.15
A csoport 5 alkalmas heti találkozásokkal.
Jelentkezés: kriszta.
LEGÁLIS JÁTÉKBARLANG ADHD-S GYERMEKET NEVELŐ ANYUKÁKNAK
TIME-OUT/ GAME NIGHT
A terápiás konzultációk során gyakran felmerül az a kérdés, hogy mit játszak a gyermekemmel, hogyan építsük a kapcsolatunkat.
Fogd a gyerekre és gyere játszani, lazulni, kapcsolódni!
Megmutatom mivel lehet játszani, hogyan tudsz kapcsolódni a gyermekedhez, miért fontos ez. Mit tehetsz ha úgy érzed, hogy eltávolodtatok és már csak a rossz zsaru szerep maradt neked, ha a gyerek csak a billentyűt nyomogatja és hozzád csak akkor jön amikor plusz percekért kuncsorog.
Várlak szeretettel!
Helyszín és időpont: Budapest, 2.kerület, Széll Kálmán tér 2024.03.09. szombat 17.00-19.00
Ár:4000ft/fő
Jelentkezés: kriszta.
https://viselkedesterapia-hu.
.:.
Felnőtt ADHD-s csoport
Budapesten személyesen és online
ADHD-s vagyok! Hogyan tovább???
Felnőtt készségfejlesztő csoport indul ADHD-val diagnosztizált vagy diagnózisra váró felnőtteknek.
Tartalom:
A csoport 8 alkalmas, hetente találkozunk és a fő életterületeken fellépő tipikus adhd-s elakadásokban nyújt segítséget és tanulunk tippeket, trükköket, kompenzatorikus technikákat.
Háztartás, szervezés, tervezés
Munka/tanulás
Párkapcsolat/Kapcsolatok, speciális adhd dinamikák a párkapcsolatokban
Traumák,pszichés elakadások,cptsd
Tippek, trükkök, megoldások.
Kapcsolódás, meghallgatás, együtt gondolkodás.
Várlak szeretettel!
Helyszín: 2.kerület, Széll Kálmán tér
Következő csoport kezdése:2024 március 8-tól 8 alkalom
napközbeni csoport péntek 12.15-13.45
esti csoport péntek 18.30-20.00
A csoport 8 alkalmas heti találkozásokkal
Alkalmanként 5000ft/fő, összesen 40.000ft
Jelentkezés: kriszta.
https://viselkedesterapia-hu.
.:.
Szülőcsoport ADHD-s gyermeket nevelő ADHD-s szülőknek
Budapesten kiscsoportos, interaktív csoport
Ez a csoport olyan szülőknek szól akik maguk is küzdenek az ADHD nehézségeivel. A szakmai tanácsadáson kívül a csoporttagok tapasztalatából és a családok által hozott és kielemzett problémás helyzetekből tanulhatunk....együtt.
Viselkedésterápia alapjai és alkalmazása a nehezen kezelhető gyerekeknél, megoldási lehetőségek.Hogyan építsd fel/állítsd vissza a jó kapcsolatot a gyermekeddel ha eltávolít titeket a sok veszekedés? Hogyan segítheted az adhd-s gyermekedet és mi segít neked hogy jól legyél? A résztevevők saját problémáinak, problémás helyzeteinek átbeszélése. Terápiás lehetőségek.
Várlak szeretettel!
Következő csoport kezdése: 2024 március 9.
Időpontok: 2024.03.09. / 2024.04.13.
2024.05.04. szombati napokon 10.00-16.00
Jelentkezés: kriszta.
https://viselkedesterapia-hu.
*
Kedves Szülők!
A hosszú várólista miatt szeretnénk a vizsgálat megkezdésére várakozóknak, ill. egyéb okból érdeklődőknek segítséget nyújtani egy újabb online tájékoztató előadással az ADHD-ról, néhány konkrét gyakorlati segítséget nyújtó eszközről, és röviden a kivizsgálás menetéről. Lehetőség lesz kérdések megválaszolására is a rendelkezésre álló időkereten belül. Az előadást és a beszélgetést Dr. Csiky Miklós tartja február 2-án pénteken, 18:00-tól kb. 20:00-ig Zoom-on keresztül. A részvételi díj 22 000 Ft számla ellenében. Technikai okokból korlátozott számú jelentkezőt fogadunk. A jelentkezési határidő 2024. február 1. csütörtök dél. Belépési lehetőséget a díjakat befizetőknek adunk (utalási adatokat küldünk). A témával kapcsolatban felmerülő kérdéseiket a jelentkezési lapon is feltüntethetik.
Regisztrációs űrlap eléréséhez kattintson ide
Mindemellett hamarosan tervezzük következő indítani szülőcsoportunkat, mely terveink szerint kezdetben vezetett, idővel pedig önszerveződő csoporttá alakulhat. Amennyiben érdekli ez a csoport, kérjük az űrlapon jelezze, hogy a részletekről is küldjünk tájékoztatást.
*
Diétás Tanácsadás
ADHD és egyéb neurodevelopmentális érintettségek estén,
segítség célzott eliminációs diéták tartásához,
étrendkiegészítőként alkalmazott vitaminok, nyomelemek beviteléhez, stb.
*
2023. december elsején változások lépnek életbe a díjazásban.
Az eddig megkezdett kivizsgálások december végéig a régi áron történnek.
2023.december 1-től érvényes díjazás:
· 45 perc, azaz 3/4 óra 40 000 Ft
· 20 perc 20 000 Ft
· 75 perc 60 000 Ft
· 15 perc, azaz negyedóra 15 000 Ft
· 5 perc 5000 Ft
· Recept, ill. Megbízó írásának díja 5 000 Ft + 1000 Ft kézbesítési díj
· Szakvélemény elkészítésének díja 40 000 Ft
Amennyiben az előjegyzett időtartamot túllépik, a 6. perctől minden megkezdett 5 perc kiszámlázásra kerül.
Jelenleg csak várolistára való jelentkezés lehetséges:
Három figyelemre érdemes programról olvashatnak alább:
ADHD Szülőcsoport indul
ADHD Felnőtt csoport indul
Kreditpontos 3 napos ADHD-képzés on-line
*
ADHD
Quantum Plus
SzülőCsoport
Kedves Szülők!
Örömmel hirdetjük, hogy elindítjuk első
szülőcsoportunkat, amely 10 vezetett alkalom lesz.
Várjuk azok jelentkezését, akik úgy érzik, hogy szükségük van megerősítésre, támogatásra
és sorstárs szülőkkel együtt szívesen átbeszélnének hétköznapi nehéz helyzeteket,
azok
lehetséges megoldásait bizonyítottan hatékony módszertan alapján.
A jelentkezés feltétele:
ADHD-val
diagnosztizált gyermek 10 éves korig,
A Csoport célja:
hogy megtanuljuk megszokott és újonnan megismert nevelési módszereinket
hozzáigazítani az ADHD-s gyermekünk nehézségeihez, szükségleteihez,
hogy ezáltal hatékonyabb és magabiztosabb szülővé váljunk.
A megismert módszerek és gyakorlásuk kézzelfogható változást hozhatnak a gyermek viselkedésében
és iskolai, otthoni környezetéhez, önmagához
való hozzáállásában.
A Csoport tematikája és formája:
Az angliai New Forest Szülői Közösség
hatlépéses nevelési programját zárt kiscsoportban dolgozzuk fel.
A program segítségével
-
felismerjük
gyermekünknél az ADHD rá jellemző, aktuális arcát,
-
átnézzük
azokat készségeket, amelyeket szeretnénk, ha elsajátítana,
-
és megmutatjuk
az hozzá szükség gyakorlati módszereket
egy - az első alkalom kivételével
- otthonról végzett tanfolyam keretében.
A Csoport tervezett indulása:
2023. november 18.
szombat személyes jelenléttel Budapesten (bemutatkozás, ismerkedés)
A Csoport időpontja:
a második alkalomtól, hetente másfél óra,
szerdánként 18:00 órától,
a Zoom felületén
Jelentkezési határidő: 2023. november 5.
https://forms.gle/
Csiky Eszter (ADHD Coach, ADHD
asszisztens, gyakorló szülő),
Riba Katalin (mentálhiginés szakember,
tanár, gyakorló szülő)
T: +3620 499 7670
https://forms.gle/
*
Információ induló Felnőtt ADHD csoportról:
ADHD-s vagyok! Hogyan tovább?
Felnőtt készségfejlesztő csoport indul Rónaszéki Krisztina vezetésével
ADHD-val diagnosztizált vagy diagnózisra váró felnőtteknek.
Virtuális meghívó link: https://youtu.be/85iH4DSFHUA
Jelentkezés: kriszta.ronaszeki@gmail.com
2023. december elsején változások lépnek életbe a díjazásban.
Az eddig megkezdett kivizsgálások
december végéig a régi áron történnek.
2023.december 1-től érvényes
díjazás:
·
45
perc, azaz 3/4 óra 40 000 Ft
·
20
perc 20 000 Ft
·
75
perc 60 000 Ft
·
15
perc, azaz negyedóra 15 000 Ft
·
5
perc 5000 Ft
·
Recept,
ill. Megbízó írásának díja 5 000 Ft + 1000 Ft kézbesítési díj
·
Szakvélemény
elkészítésének díja 40 000 Ft
Amennyiben az előjegyzett időtartamot
túllépik, a 6. perctől minden megkezdett 5 perc kiszámlázásra kerül.
Jelenleg csak várolistára való
jelentkezés lehetséges:
ADHD-s vagyok! Hogyan tovább?
Felnőtt készségfejlesztő csoport indul
Rónaszéki Krisztina vezetésével
ADHD-val diagnosztizált vagy diagnózisra váró felnőtteknek.
Virtuális meghívó link: https://youtu.be/85iH4DSFHUA
A csoport 6 alkalmas, heti találkozókkal és
a fő életterületeken fellépő tipikus ADHD-s elakadásokban nyújt segítséget.
Háztartás, gyermeknevelés
Munka/tanulás
Párkapcsolat/Kapcsolatok
Traumák,pszichés elakadások
Helyszín: Budapest, 2.kerület, Széll Kálmán tér/ Budapest 9.kerület, Boráros tér
Időpont: 1.csoport kedd 13.30-15.00- kezdés: 2023.11.07./2024. 01.16.
2.csoport péntek 17.00-18.30- kezdés: 2024.11.03. /2024.01.12.
3.csoport online- kezdés: 2024. január
Ár:Alkalmanként 7.000 ft, 6 alkalom 42.000 ft
Csoportlétszám: 7 fő
Vezeti: Rónaszéki Kriszta (ADHD Központ)
tanácsadó szakpszichológus, EMDR terapeuta,
Brainspotting terapeuta, integratív szexuálterapeuta,
viselkedésterapeuta, sématerapeuta és családterapeuta jelölt
https://viselkedesterapia-hu.
Jelentkezés: kriszta.ronaszeki@gmail.com
Online tájékoztató előadás
október 27-én pénteken, 18:00-tól kb. 20:00-ig
Zoom-on keresztül
az ADHD-ról, néhány konkrét gyakorlati segítséget nyújtó eszközről,
röviden a kivizsgálás menetéről és lehetőség lesz kérdések megválaszolására is.
A részvételi díj 22 000 Ft.
Jelentkezési határidő 2023. október 25. szerda.
Regisztrációs űrlap eléréséhez kattintson ide
Kedves Szülők!
A hosszú várólista miatt szeretnénk a vizsgálat megkezdésére várakozó érdeklődőknek segítséget nyújtani egy újabb online tájékoztató előadással az ADHD-ról, néhány konkrét gyakorlati segítséget nyújtó eszközről, és röviden a kivizsgálás menetéről. Lehetőség lesz kérdések megválaszolására is a rendelkezésre álló időkereten belül. Az előadást és a beszélgetést Dr. Csiky Miklós tartja október 27-én pénteken, 18:00-tól kb. 20:00-ig Zoom-on keresztül. A részvételi díj 22 000 Ft számla ellenében. Technikai okokból korlátozott számú jelentkezőt fogadunk. A jelentkezési határidő 2023. október 25. szerda. Belépési lehetőséget a díjakat 2023. október 26. 14.00 óráig befizetőknek adunk (utalási adatokat előtte néhány nappal küldünk). A témával kapcsolatban felmerülő kérdéseiket a jelentkezési lapon is feltüntethetik.
Regisztrációs űrlap eléréséhez kattintson ide
Mindemellett hamarosan tervezzük elindítani első szülőcsoportunkat, mely terveink szerint kezdetben vezetett, idővel pedig önszerveződő csoporttá alakul. Amennyiben érdekli ez a csoport, kérjük az űrlapon jelezze, hogy a részletekről is küldjünk tájékoztatást.
Üdvözlettel:
Dr. Csiky Miklós
Családi dinamikák és ADHD: 5
szabály arra, miként bánjunk a rokonok megítélésével
Ahogy közelegnek az ünnepek, újra szembe kell néznünk
a visszatérő nehézséggel: mit tegyünk azokkal a családtagokkal, akik nem
hajlandók megérteni az ADHD-t, ugyanakkor ellenállhatatlan kényszert éreznek
arra, hogy megosszák velünk a fegyelmezésre és a nevelésre vonatkozó
tanácsaikat (nem is titkolva a véleményüket). Bár minden család másként
működik, van néhány stratégia, aminek segítségével egy sor gyakori nehézségnek
elejét vehetjük tájékozatlan rokonaink esetében.
Írta Janette Patterson, MSW, LMFT Frissítve 2022.
október 22-én Fordította: Mikecz Róza
Az
együttérzést nélkülöző kéretlen tanácsok soha nem könnyítették meg sem a szülő,
sem a gyermek életét. És sokunk számára a túl gyakori félreértés, a
megítéléstől való félelem, a rossz hangulat és akár a ki nem mondott neheztelés
feszültté és kiábrándítóvá teszi az együttlétet néhány rokonnal. És a keserű
nézeteltérések az ADHD-val kapcsolatban a legkevésbé sem kívánatosak, amikor élvezni
szeretnénk az ünnepet.
Sok
család esetében nem megoldható, hogy teljesen megszakítsuk a kapcsolatot. Sokunk
fontosnak tartjuk a családi hagyományokat és szeretnénk, ha azokat gyermekeink
is követnék. Ehhez pozitív, de legalábbis elviselhető kapcsolatot kell
tartanunk a legmesszebbre merészkedő rokonainkkal is.
Bár
minden család más, ilyen érzések, nehézségek és aggályok gyakran merülnek fel
az ADHD-val nehezen zöldágra vergődő családtagokkal kapcsolatban:
-
mert
félreértik és rosszul értelmezik az ADHD tüneteit és jellemzőit, például a
hiperativitást és az elterelhetőséget, amiben pusztán modortalanságot és
helytelen viselkedést látnak, ráadásul nem is értik (vagy nem is hajlandók
elfogadni), hogy ez egy idegrendszeri zavar.
-
ítélkezés
és kínos helyzetek, amikor egyértelműen vagy burkoltan a szülőt hibáztatják a
gyerek viselkedéséért, ami csak „olaj a tűzre”, amikor a gyerek már amúgy is
nehezen küzd meg a helyzettel
-
szégyen:
a nehéz helyzetek és megítélés miatt a szülő gyakran érezheti úgy, hogy a hiba
a gyerekében van, sőt a gyerek is elkezdheti szégyellni magát, ami az ADHD-val
élők alapvető életélménye.
-
bűntudat:
vannak rokonok, akik egyenesen a szülőt vádolják azzal, hogy rosszul nevelik a
gyereket, de a szülő maga is gyakran magát hibáztatja, hogy képtelen
fegyelmezni a gyermekét
-
viselkedési
zavar: a hisztik és jelenetek mindig kellemetlenek, különösen, ha a család
nyilvánossága előtt teszik egyértelművé, mennyire nehéz a családi eseményeket a
tehetetlenség és reménytelenség érzése nélkül megúszni.
-
tagadás
és mágikus gondolkodás: ritkán válik be a feltételezés, hogy a családi
nehézségek maguktól megoldódnak és ez is csalódottsághoz vezethet.
Hogyan bánjunk hát ezekkel a nehézségekkel és hogyan
erősítsük a családi kapcsolatokat, amikor az ADHD sem hagyható ki a képből?
1. Tájékoztassuk a családot az ADHD-ról
azzal, hogy
· konkrétumokat osztunk meg, hangsúlyozva,
hogy ez egy idegrendszeri másság, ami kihat a működésre. És, bár vannak
gyógyszerek és kezelések, az ADHD nem küzdhető le akarattal, büntetéssel vagy
valamilyen különleges neveléssel. Mondjuk el, miként jelentkezik a mi
gyermekünk esetében az ADHD (és hogy ezt nem akaratlagosan teszi, ford.) (még
jobb, ha azt is elmondjuk, mi áll a hátterében és hogyan lehet segíteni a
gyereknek, ford.) Javasoljunk irodalmat is, ahol utána lehet nézni a
rendellenességnek (pl. nálunk a Vadaskert honlapja fantasztikusan gazdag
anyagot tartalmaz a kételkedő rokonok számára…ha nem járnak utána, azt puszta
kényelemszeretetből és lustaságból teszik, nem is akarják megérteni a
problémát, szívesebben „köszörülik” rajtunk a nyelvüket…ilyenkor nem tehetünk
mást, mint felülemelkedünk és gondolatban kiiktatjuk figyelmünkből a gúnyolódó,
rajtunk „élősködő” rokonainkat, pl. azzal, milyen szegények és szánalomra
méltók, hogy más „nyomorúságából” próbálnak maguknak „tőkét kovácsolni”, ford.)
· Próbáljunk megmaradni a tényeknél a
beszélgetés során és például felhívni a figyelmet arra, milyen nehéz lehet
elviselni, ha a gyerek látszólag oda sem hederít, amikor beszélünk hozzá, ám ez
az ADHD miatt van így. Az agy ilyenkor képtelen egy helyben maradni, egy
dologra figyelni és nekünk kell megpróbálnunk türelemmel emlékeztetni arra,
hogy szeretnénk, ha ránk figyelne.
· Hangsúlyozzuk, milyen fontos a támogatás
(a megítélés helyett, ford. Általában, amikor bárki, nem csak az ADHD-s
valamilyen hibát követ el, az első „mozdulatunk” (gondolatunk) a segítés
legyen. Miben lehetek a segítségére?) Mondjuk el, általában mivel tudjuk
segíteni a gyereket, amikor jelenetet rendez, vagy legalábbis hogyan kerülhető
el, hogy romoljon a helyzet?
· Mindig a cél legyen az első: mi a cél?
Az, hogy jóban legyünk a családdal. Ezért fontos, hogy megőrizzük a
nyugalmunkat és semleges hangon beszéljünk. Mondhatjuk azt például: „Most
vacsorázunk. Válthatunk esetleg témát, vagy nyomhatunk egy „reset” gombot?”
· Keressünk szövetségeseket. Sorakoztassuk
fel magunk mellett azokat a családtagjainkat, akik támogatnak minket és
segíthetnek a nehéz helyzetekben. Még segíthetnek is megnyugtatni a gyereket a
feszült helyzetekben.
· Készüljünk fel lelkileg. A nyugalom
megőrzése a legfontosabb, ezért az odaútra is pakoljunk enni, és innivalót az
autóba, álljunk meg időnként, legyenek játékok velünk és, ha minden kötél
szakad, telefonáljunk oda, hogy megérkezéskor szükségünk lesz egy nyugodt
helyre, ahová egy kis időre elvonulhatunk és rendbe szedhetjük magunkat.
· Tanuljunk meg kiállni magunkért (és a
gyerekért, ford.) Keressünk alkalmas lehetőségeket arra, amikor a
családtagokkal közölhetjük a nehézségeket és azt, miként lehet kezelni a
helyzeteket. Ha például valamelyik családtag megítélően áll a nehézségekhez,
beszéljünk vele négyszemközt közölve, hogy tudjuk, jót akar, de többet
segítene, ha egyszerűen úgy tenne, mintha nem venné észre a helytelen
viselkedést. Inkább forduljon hozzánk, és velünk beszélje meg, amit megfigyelt.
· Inkább kérjünk, mint követeljünk. Ha
például tudjuk, hogy a családtag szívesebben tölti csendes beszélgetéssel az
együttlétet, kérdezzük meg, étkezhetnek-e a gyerekek külön, vagy esetleg
elhagyhatják-e az asztalt, amikor már végeztek az evéssel.
· Gyakoroljuk a tudatos jelenlétet
(mindfulness). Figyeljük saját gondolatainkat és érzéseinket, különösen nehéz
családi helyzetekben. Ha elismerjük érzéseinket, elkerülhetjük, hogy elvesszünk
a helyzetben (az érzelmek vegyék át az irányítást, ford.) és megfelelő,
alkalmas választ tudunk adni (mert összeszedettek tudunk maradni és időt
hagyunk az intellektusnak, hogy működésbe lépjen, ford.)
· Gyakoroljuk az öngondoskodást. Tehát
figyeljünk mindig oda saját fizikai, szellemi és érzelmi állapotunkra, amelyek
a meghatározó tényezői a rezilienciának, azaz a „fogyasztható állapot”
megtartásának (ford.) (a reziliencia tulajdonképpen állóképességet jelent,
tehát azt a képességünket, hogy egyenletes szinten tartjuk a működésünket még
nehezen elviselhető körülmények között is, ford.) Ez azt is jelentheti az ADHD
esetében, hogy magunk és a gyermekünk számára is keresünk terapeutát.
Ne vegyük túlságosan magunkra a megnyilvánulásokat,
ami szintén gyakorlás kérdése (a mindfulness gyakorlásával együtt). Ez azt
jelenti, hogy megértjük: az egyes családtagok reakciója a gyermek viselkedésére
inkább szól róluk, mint rólunk, vagy a gyerekről. Ezzel a felismeréssel
könnyebben lerázhatjuk a vállunkról a különböző passzív-agresszív
megnyilvánulásokat, szemforgatásokat, sóhajtásokat és más reakciókat a
családtagok részéről. Sokat segít a humorérzék is.
És most lássunk néhány gyakran előforduló helyzetet és
az azokra adott válaszokat:
·
Jó szándékú, de kéretlen nevelési tanács, ami a gyerek előtt hangzik el:
próbáljunk meg nem támadólag fellépni, mert azzal védekezésre késztetjük. Adjuk
tudtára külön beszélgetésben, hogy tudjuk és nagyon hálásak vagyunk, hogy
aggódik a gyerekünkért és hogy szeretne segíteni nekünk. Ugyanakkor szeretnénk,
ha az ilyen megjegyzések nem a gyerek jelenlétében történnének, hanem csak
velünk osztaná meg, négyszemközt.
·
Már megint az ADHD-val próbálod
mentegetni a viselkedését:
a családtag, aki ezt mondja, talán nincs is tudatában, milyen fájdalmas a megjegyzése.
Adjuk tudtára, mit érzünk, amikor ilyeneket mond, és próbáljuk tisztázni vele,
miben jelentkezik gyermekünknél az ADHD. És ne vegyük túlságosan magunkra („ne
szívjuk mellre”, ford.) az ilyen megjegyzéseket. Mindig és mindenütt lesznek
emberek, akik megjegyzéseket tesznek, ezekkel nem vagyunk kötelesek
egyetérteni!
·
A gyerek észreveszi, hogy „másként”
bánnak vele.
Ismerjük el az érzéseit és legyünk mellette. Próbáljuk meg bátorítani arra,
hogy álljon ki magáért és gondoskodjon magáról ezeken a családi
összejöveteleken. (Magyarán: próbálja meg mindennek ellenére jól érezni magát.
Mi szeretjük és ez a fontos. Nem mindenki szeret mindenki mást, és ezzel nincs
semmi gond. A lényeg: próbáljuk meg a legjobbat kihozni magunk számára az adott
helyzetből, persze anélkül, hogy behúznánk egyet a nagynéninek. Ford.)
Különösen megkérdőjelezhető esetekben beszélgessünk el a „megkülönböztető
bánásmódot” gyakorló rokonnal. (Az ADHD-s különösen érzékeny a negatív
„felhangokra”, és sokszor ott is megítélést, elítélést tapasztal, ahol nincs
ilyen szándék. Ezért érdemes „tisztázó” beszélgetést folytatni, lehet, hogy
éppen ellenkezőjére fog fordulni a dolog!, ford.)
·
Miért nem tudsz úgy viselkedni, mint
mindenki más?
Nem minden családtag fogja megérteni, hogy a gyereknek megvannak a saját
megszokásai és, ha ezektől el kell térni, annak komoly következményei lehetnek.
Ezért mindig jelezzük előre a vendéglátónak, ha különleges bánásmódra van a
gyereknek szüksége (pl. üljünk olyan helyen, ahol a beszélgetés megzavarása
nélkül fel tudunk állni és ki tudunk menni, legyen egy szoba, ahová vissza
tudunk vonulni, stb. ford.)
Ha a fentieket családunkra igazítva alkalmazni
kezdjük, nagy türelemmel és kitartással megmutatkoznak majd az eredmények.
Próbáljuk megőrizni bizakodásunkat és átkeretezni a nehéz családi helyzeteket
úgy látva őket, mint lehetőségeket, hogy gyakorolhassuk a megküzdés módjait és
stratégiáit, amikkel megoldhatjuk a problémákat és helyesebb irányba
segíthetjük a családi dinamikákat.
A cikk eredetije az ADDitude Magazinban
jelent meg.
Eredeti címe: Family Dynamics on ADHD: 5 Rules for Dealing with
Relatives’ Judgment
Hogyan beszélj a gyerekeddel a
háborúról?
Annyira reménykedtünk, hogy csak fegyvercsörgetés
lesz, és végül békés módon ér véget a helyzet. Sokkoló volt a hír, hogy
megtörtént. Hogy tényleg kitört a háború Európában, egy velünk
szomszédos országban – ahol ráadásul sok magyar is él.
Sokan azzal töltöttük a napot, hogy a munkahelyi,
otthoni teendők mellett megpróbáltuk felfogni a hihetetlent. Bújtuk
a mobilon a híreket, és hitetlenkedve próbáltuk összerakni a kollegákkal,
családtagokkal óráról órára, mi is zajlik a határ túloldalán.
Nem tudjuk kivenni a gyerekeinket abból a világból,
ami körülveszi őket. Bármennyire is szeretnénk, nem tudjuk megóvni a
gyerekeinket az élet valóságától. Beszélgetnünk kell velük arról, ami
történik. Tőlünk kell halljanak róla, mert mi jelentjük számukra a biztonságot
a hirtelen bizonytalanná váló világban.
Először magunkkal van dolgunk
Ahhoz, hogy a gyerekeink számára biztonságot tudjunk
jelenteni, először a saját érzéseinkkel kell tisztába jönnünk. Szembenéznünk
azzal, milyen szorongások, milyen félelem, elkeseredettség vagy éppen düh ébred
bennünk. Akár gyerekekkori nehéz emlékek is felbukkanhatnak bennünk,
hogyan is éltük meg annak idején a délszláv háborút.
Én például sírtam, amikor reggel olvastam a
híreket, és nem akartam elhinni. Aztán elkezdtem szorongani,
ahogy előjöttek bennem a világháborút kamaszként megélt szüleimtől hallott
történetek. Hogy ez történik emberekkel itt a szomszédban, hogy ez velem is
megtörténhet.
Majd hosszú órákra erőt vett rajtam a letargia
és a kétségbeesés, hogy még mindig erre vagyunk képesek mi emberek, a
teremtés koronái. Végül megjelent bennem a remény is: hiszen azt
láttam a szüleimtől, hogy a vészterhes időket is túl lehet élni, és minden
megpróbáltatásból fel lehet állni.
Ha nekünk, felnőtteknek ilyen sokkoló, nehezen
integrálható, ami történik – milyen lehet ez a gyerekünknek? Hogyan
hat rá, ha a folyamatosan ömlő hírek kontrollálatlanul rázúdulnak? Nincsenek
eszközei, hogy kezelje ezt a helyzetet – éppen ezért nem is szabad hagynunk,
hogy ez megtörténjen.
Fontos cél, hogy megszűrjük a gyerekünk számára az
információkat. Keretet adva a számára, amiben
elhelyezheti, értelmezheti a mindannyiunk számára nehezen értelmezhető
eseményeket. Korosztálynak megfelelő módon, nyitottan a kérdéseire, miközben
érzelmi biztonságot nyújtunk a számára. És valószínűleg újabb és újabb
beszélgetésekre lesz szükség, ahogy napról napra változik a helyzet.
0-3 éves gyerekek
És hogy hány éves kortól kell ezt megtennünk? Lehet,
hogy nem is gondolnánk, de valójában már egy csecsemőre vagy totyogóra
is hatással lehet mindez. Ők még szoros közelségben vannak velünk, és könnyen
átveszik a mi érzelmeinket. Így könnyebben érzékelhetik a mi
feszültségünket, szorongásunkat.
Lehet, hogy a pici gyerekünk nyűgösebb vagy bújósabb
lesz. Egy hároméves kor körüli, már beszélő gyereknél
is könnyen lehetnek ilyen reakciók. Lehet, hogy dacosabb lesz, vagy épp
kétségbeesetten belénk csimpaszkodik, akár elkezdhet újra ébredni éjszaka.
Fontos, hogy ha megterhelőnek is érzed, hiszen közben
a saját nehéz érzéseiddel is foglalkoznod kell… mégis legyél ott a
számára, és minél inkább szeretettel reagálj. Szüksége van arra a
biztonságra, amit csak te tudsz megadni számára.
Ezt a biztonságot erősíti, ha figyeltek arra, hogy
minél inkább megmaradjanak a napi rutin szokásos kereti. Hogy amennyire
csak lehet, a megszokott, kiszámítható módon kövessék egymást a napi történések.
Ami ismerős, ami kiszámítható, ami megszokott, az mind biztonságot jelent.
Óvodások
Egy óvodás gyerek számára a háború nem az a szörnyen
ijesztő valami, mint nekünk. Nem tudja ugyanis, mit jelent ez a szó a
valóságban. Neki erről az jut eszébe, amikor a királyfi a mesében
csatába megy, vagy amikor a Lego katonákkal háborúsat játszik.
A mi fejünkben azonban megjelennek a képsorok a
híradóból, a háborús filmekből, a történetek a nagyszüleinktől mondjuk ’56-ról.
Végigfutnak bennünk a lehetséges kimenetelek, a menekültáradattól kezdve a
fegyveres konfliktus határokon túlra terebélyesedéséig.
Érdemes ezt tudatosítanunk magunkban, nehogy
mi zúdítsuk rá azokat az ijesztő dolgokat, amik különben lehet, hogy el se
érnék. Akár meg is kérdezhetjük: „Szerinted mit jelent az, hogy
háború?” Aztán amit mond, azt pontosíthatjuk, helyretehetjük.
Elmondhatjuk neki, hogy az országoknak van területük,
és néha háborúznak egymással, hogy melyik terület kihez tartozzon. „Mint
amikor az oviban a gyerekek összeverekednek egy játékon.” Fontos
hangsúlyozni közben azt, hogy „ez messze történik, egy másik országban”. (Ne
szomszéd országot mondjál, mert az ő számára a szomszéd a
mellettetek levő lakás távolságát jelenti…)
Figyelj arra is, hogy ne nézzetek tévét vagy
ukrajnai videókat a telefonon, amikor valamelyik gyereked a közelben van.
Tudom, könnyebb ezt mondani, mint megtenni! De amit lát, azt már nem tudod
kiradírozni a fejéből, és a háborús képsorok akár traumatizálhatják.
Az óvodások még mágikusan gondolkodnak, keveredik
számukra a valóság és a képzeletük. Fontos, hogy segítsük a realitásba
hozni, ami a fantáziájában megszületik abból, amit az óvónők
beszélgetéséből elcsípett, vagy hogy Lacika a csoportban azt mondta,
világháború lesz. Ha megkérdezed, ő hogyan képzeli a dolgokat, akkor segithetsz
neki helyretenni, amit szükséges.
Iskolás gyerekek
Az iskolás gyerekek többsége nagy eséllyel hallott már
arról, hogy háború van. Érdemes megkérdezni, mit hallott ma az
iskolában, mi történt a nagyvilágban. Így esélyünk van megtudni,
milyen félinformációkat hallott másoktól.
Egy iskolás gyerek már racionálisabban
viszonyul a világhoz. Érdekli, hogyan működnek a dolgok, érdeklik a
katasztrófák, akár háborúkról is szívesen olvas a mai sok okos ismeretterjesztő
gyerekkönyvben. Könnyen lehet, hogy kérdezget a részletekről, hogy
mi is történik ott, mennyire van messze, és hogy az ő apukájának is el kell-e
mennie a háborúba.
Ugyanakkor még nem érett arra, hogy távol
tartsa magától az érzelmileg megterhelő tartalmakat. Könnyen úgy
értelmezheti, hogy mindez itt és most, néhány napon belül nálunk is megtörténik.
Hogy ő maga személyesen fenyegetve van.
Ezért fontos megadnunk neki az érzelmi támogatást.
Ideális az lenne, ha az otthoni védett környezetben történhetnének meg ezek a
beszélgetések, és rajtunk keresztül szűrve hallana először minderről. De
bárhogy is: ne árasszuk el az információkkal, részletekkel, mert az
megterhelő lehet a számára. Inkább olyanokról beszéljünk, ami segít neki
érzelmileg távolságot venni a helyzettől.
Megnyugtathatod azzal, hogy ez messze történik – még
akkor is, ha a határhoz közelebb éltek. „Nem nálunk történik, hanem egy
másik országban.” Ez így igaz jelenleg (és reméljük, hogy így is
marad). „A mi országunk egy erős katonai szövetséghez tartozik, amelyik
megvéd, ha bárki bántani akarna minket.”
Megoszthatod vele,
hogy benned is van bizonytalanság, vannak benned kérdőjelek. Ugyanakkor fontos,
hogy biztosítsd róla: ti itt vagytok egymásnak, segítitek és
támogatjátok egymást, és mindig számíthat a családjára.
Kamaszok
A serülőkor az az
életkor, amikor a kamaszok a gyerekkorból átlépnek a felnőttkor felé. Ilyenkor
már nagynak érzik magukat, és igényük, hogy „be legyenek avatva”, hogy
megbeszéljük velük a dolgokat. Nem is tudjuk elzárni őket attól, hogy a
mobiljukon ne kövessék nyomon az eseményeket.
Bármilyen ijesztő is
ez a helyzet most – egy kamasszal lehet ez olyan közös családi megélés,
ami a kapcsolatotokat erősíti. Meg oszthatsz abból is, hogy benned mi
zajlik, és mit kezdesz ezekkel az érzésekkel. Egy kivételes tanulási lehetőség,
hogy mintát kapjon tőled: mit lehet kezdeni a nehéz érzésekkel.
Fontos biztatni, hogy
tegye fel a kérdéseit. Most nem érdemes hagyni, hogy szokásos kamasz
stílusában lerázzon, és teljesen bezárkózzon a szobájába. SZÜKSÉGE VAN RÁD.
Legalább este ülj be hozzá beszélgetni, hogy mit hallott-látott, mit dumáltak
az osztálytársaikkal, hogyan érzi magát ezzel az egésszel kapcsolatban.
Érdemes lehet együtt
tájékozódni a helyzetről, megbeszélni, hogy mik a megbízható
hírforrások. Arról is érdemes beszélgetni, mi is a konfliktus tárgya, miért
is rohanta le Oroszország Ukrajnát. Felidézni az európai háborúk történetét és
elgondolkozni azon, miért is vannak tulajdonképpen háborúk. Mit
tehetünk mi a saját kis életünkben, hogy a világ egy békésebb hely legyen.
A következő napokban
valószínűleg megindul majd Ukrajna felé a támogatás. És még jobban megindunak a
menekülők. Különböző segélyszervezetek akciókat fognak hirdetni,
gyűjtéseket rendezni, önkénteseket keresni. Érdemes ezekre is felhívni a
figyelmét.
Maga az a tudat,
hogy sok jó ember is van a világban, aki segít a bajbajutottakon,
növeli a gyereked biztonságérzetét. Ha hozzájárultok majd ezekhez az
adománygyűjtésekhez (akár ő is a zsebpénzéből), megélheti, hogy rajta
is múlik, ő is tehet azért, hogy jobb hely legyen a világ.
Források:
https://www.foxnews.com/lifestyle/explaining-war-kids-russia-invades-ukraine
https://www.verywellfamily.com/how-to-talk-to-kids-about-war-4147597
https://www.today.com/parents/how-talk-children-about-war-age-age-guide-t171381
https://www.fatherly.com/parenting/what-is-war-explaining-war-to-kids/
https://www.parents.com/parenting/better-parenting/how-can-i-explain-war-to-children/
https://globalnews.ca/news/6381654/talk-to-children-war/
https://www.uua.org/families/war-talking
I. modul- Az ADHD-s gyermekek viselkedésének jellemzői- A téma relevanciájaII. modul- Ismeretek az ADHD-ról- Az ADHD-t kísérő kórképek- Az ADHD gyermekpszichiátriai diagnosztikája- Az ADHD diagnosztikája az oktatási rendszerbenIII. modul- Az idegrendszeri alapképességek és készségek rendszere- Terápiás lehetőségek ADHD esetén- A magyar nyelven elérhető szakirodalom áttekintéseGyakorlati alkalom (kreditponthoz kötelező)- Személyes kapcsolódás a témához- Esetfeldolgozás- A résztvevők által megosztott, saját esetek feldolgozása az új ismeretek és tudásanyag tükrében- Záró számonkérés
Laver-Bradbury, Sonuga-Barke: ADHD - Lehet könnyebb,
Hatlépéses nevelési program
ADHD-val küzdő gyermekek
szülei számára,
Oriold és Társai Kft
Szülő ajánló sorai
(engedélyével idézve)
Írok egy pár sort a könyvvel kapcsolatban.
Minden ADHD által érintett
szülőnek csak ajánlani tudom ezt a könyvet, mint „kötelező olvasmányt”.
Nagyon egyszerűen
leírja, hogy mi az ADHD, megismerteti a tüneteket és azt, hogyan működik az
ADHD-s gyerekek agya. A gyerek ADHD-val kapcsolatos viselkedéseit kell
megértenie a szülőnek. Ameddig ezekkel a dolgokkal nincs tisztában a szülő,
addig igazán nem is tud segíteni.
Nekünk szülőknek is változni kell. A könyv gyönyörűen rávilágít arra, hogy meg kell változtatni a nevelési módszereket, berögződött régi nevelési stílusokat. Ez az első lépés.
Gyermek képességeinek felmérése, az állványozás módszerével, jó napok naplója és nehéz napok naplója, napirend és tervező használata, egyértelmű viselkedési szabályok, visszaszámlálás és késleltetés mellett még rengeteg hasznos ötletet, stratégiát mutat be a könyv a második lépésben.
A 3. lépésben a gyerekek figyelmének és koncentrációs készségének fejlesztése következik játékosan, ötletek, tippekkel a játékokhoz. Ebből a részből kifejezetten hiányzik, hogy nem igazán hangsúlyozza ki a kinti szabad mozgás és a sport szerepét és fontosságát.
A negyedik lépés a kommunikáció feladata. Mi szülők hogyan kommunikáljunk a gyerekkel: hangszín, hangnem, egyértelmű célok és elvárások megfogalmazása. Nyugipercek, előrelátás, szünet, késleltetés, érzelmek kimutatása. Szülői ellenőrzőlista - önmonitorozás (kérdőív), hogyan használjuk a könyvben lévő stratégiákat, segítségével látjuk meddig jutottunk. Meghallgatás, az érzések megfogalmazása és a kölcsönös tisztelet. Talán az egyik legnehezebb feladat nekünk szülőknek. Nekem ez a lépés volt a legjobb ebben a könyvben. Rádöbbentem jó pár hibámra a kommunikációmban és sikeresen használom az ötleteket.
Az ötödik lépésben jön
a megszerzett készségek alkalmazása otthonon kívüli helyzetekben.
Ebben a lépésben ír a jutalmakról, szerintem nagyon (túl) röviden. Bővebben lehetett volna írni a jutalmazási rendszerről, - fontos és lényeges.
A hatodik utolsó lépés
is nagyon-nagyon jó. Hogyan éljük túl a nehéz időszakokat? Segítségkérés
szükség esetén, ill. hogy foglalkozzunk magunkkal is.
Végül áttekintés és általános tippek és tanácsok.
Tekintettel az országosan kialakult járványügyi helyzetre, amennyiben megoldható Önöknek, javaslom a rendelés Skype-on vagy Zoom-on keresztül történő folytatásának megfontolását. (Telepszichiátriának hívják ezt a műfajt. Külföldi, ill. távol lakó betegeimmel már évek óta működünk együtt így zökkenőmentesen. Most a TB finanszírozott betegeim és magántanácsadásomra járók egy részének ellátása így folytatódik.)
Kérem, a jelen helyzetben ezt szem előtt tartva jelentkezzenek a megszokott módokon időpontra, amennyiben igénybe tudják és akarják venni ezt a lehetőséget.
Bővebb információt, technikai segítséget időpont egyeztetés során tudnak kérni.
Üdvözlettel:
Dr. Csiky Miklós
*
Tisztelt Szülők!
Az országos járványügyi helyzet változásokat hozott mindennapi életünk körülményeiben, új kihívásokat hozva a gyermekek otthoni ellátását, tanulmányainak és viselkedésének mederben tartását illetően.
Várhatóan legalább két hónapra több területen leáll, illetve erősen korlátok közé szorul mindennapi életünk több vonatkozása. Érdemes előrelátóan hozzáállnunk a mindennapokhoz, hogy később könnyebb legyen a normál kerékvágásba való visszaállás.
Továbbra is szükség van a keretek tartására és emellett egy kis előretekintésre, tervezésre.
Gyermekük viselkedésével kapcsolatban leginkább a korábbi nyári tapasztalatok lesznek eligazítóak, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a tervek szerint a tananyaggal is haladni kell.
A. Ami figyelemzavaron, túlmozgékonyságon, impulzivitáson segítő gyógyszert illeti:
I. A gyerekek egy részének a megváltozott körülmények között valószínűleg nem lesz szüksége gyógyszeres terápiára.
Leginkább azok közül kerülnek ki ők, akiknek figyelemzavarában jelentős szerepet játszik az érzékszervi túlérzékenység, mint a figyelemelterelődés fontos komponense, akik kétszemélyes helyzetben jellemzően sokkal jobban teljesítenek mint nagyobb csoportban.
II. A gyerekek egy másik csoportjának a tanulásban való haladás miatt kell a gyógyszer támogató hatása, de kevesebb ideig, csak tanulás idejére korlátozódóan. Egyébként családi körben a magatartásuk kezelhetővé, menedzselhetővé válik. Ők azok, akiknél kihagyhatóvá válhat egy délelőtti vagy délutáni adag - a tanulási terhek eloszlásától függően.
III. A gyerekek egy harmadik csoportjának pedig a strukturálatlanul maradt idő és a viselkedési problémák miatt ugyanúgy, vagy még inkább szüksége lesz a gyógyszeres terápiára, esetleg emelésre, gyógyszerváltásra vagy más gyógyszerrel való kiegészítésre is sor kerülhet.
B. Ami az egyéb kiegészítő terápiákat illeti fontos, hogy ha lehetőség van rá, azok rendszeres alkalmazását folytassák.
Ezek nemcsak az idegrendszer aktuális működésére hatnak jótékonyan, hanem az idegrendszer jelenleg is folyó fejlődési folyamataitra is, amelyek aztán meghatározzák azt, hogy az életük elkövetkezendő éveiben milyen minőségű lesz teljesítményük, érzelem-háztartásuk, kapcsolataik, stb.: hogyan fognak boldogulni mindennapjaikban.
A célzott eliminációs diétára, az étrendkiegészítőkre (omega-3-zsírsav, D vitamin, magnézium, probiotikum, cink), a fejlesztésekre, rendszeres testmozgásra, megfelelő pihentető alvásra, folyadék-fogyasztásra gondolok itt.
Folyt. köv.
*
Amit mi tehetünk a koronavírus idejében
I. Megtenni mindent, ami segíti elkerülni a fertőzést és csökkenti a kórokozóval találkozás veszélyét
II. Megtenni mindent, ami segíti megerősíteni az immunrendszer védekezőképességét
III. Megtenni mindent annak érdekében, hogy elkerüljük azt, ami gyengíti az immunrendszerünk erejét
Amikor másokon segítünk magunkon is segítünk, csökkentjük a fertőző forrásokat
*
A környezetünkben uralkodó jelen állapotok segítenek rádöbbenteni bennünket arra az igazságra, hogy mennyi minden nem rajtunk múlik abból, ami történik velünk és körülöttünk.
A következő gondolatokkal most abban szeretnék segíteni, hogy számba vehessük, mégis milyen sok mindent tehetünk a magunk és a mások érdekében, amivel befolyásolhatjuk sorsunk alakulását.
Dolgunk, lehetőségünk és így felelősségünk:
I.
Megtenni mindent, ami segíti elkerülni a fertőzést és csökkenti a kórokozóval találkozás veszélyét
Tartsuk be a higiénés előírásokat, javaslatokat!
Ezek közül legfontosabbak:
▪ Kézhigiéné
a gyakori, alaposan és körültekintően végzett kézmosás, minden egyes indokolt esetben (pl. amikor köhögés, tüsszentés, orrfolyás, papírzsebkendő érintése folytán kapcsolatba kerülünk fertőzés lehetőségét hordozó testváladékkal)
▪ Archigiéné:
a rendszeres arcmosás,
a száj, az orr és lehetőleg az egész arc érintésének a kerülése
▪ A cseppfertőzés lehetőségének további kerülése:
- Figyelni arra, hétköznapi dolgokat hogyan csinálunk: tüsszentés, fogmosás, evőeszköz használat körültekintő kivitelezése, vecéhasználat, főzés, bevásárlás
- Maszk viselése megfelelő helyzetekben, megfelelő időtartamig, lehetőleg 3 óránkénti cserével
- Kerüljük a betegekkel, vírushordozókkal való egy légtérben tartózkodást - különösen huzamosabban (5-10 percen túl);
- a túlzott közelséget,
- a felesleges utazásokat, különösen ha több emberrel kényszerülnénk zárt légtérben együtt lenni.
II.
Megtenni mindent, ami segíti megerősíteni az immunrendszer védekezőképességét
Az eddigi hétköznapjainkon megszokottnál fokozottabban törekedjünk a normális: egészséges és arányos életvitelre.
▪ Aludjunk eleget, tartsunk egy normál: se nem túlfeszített, se nem túl laza napi ritmust.
▪ Fogyasszunk rendszeresen bőséges folyadékot. Lehetőleg ne menjünk napi három liter alá.
▪ Rendszeresen tartózkodjunk tiszta szabad levegőn, egymástól kellő távolságot tartva.
▪ Mozogjunk
▪ Tartsunk egy egészséges étrendet, szerepeljen benne a friss zöldség és gyümölcs
▪ Fogyasszunk vitaminokat és egyéb étrendkiegészítőket:
• C vitamint ebben az időszakban:
500-1500 mg-ot megelőzésként
több részre elosztva és
2-3000 mg-ot legalább amennyiben
tüneteket észlelünk magunkon
• D vitamin 2-3 000 (akár 4000 NE)
is lehet a felnőttek adagja,
a gyerekeknek 2 000,
a nagyobbaknak 3000 NE.
• Jó szolgálatot tesz a méz,
a fokhagyma, a gyömbért ilyenkor,
gyógyteák közül például a menta,
a kakukkfű és a hársfa.
▪Éljünk örömteli életet:
• Vegyük észre, keressük meg dolgok és az események jó részleteit, használjuk ki, és éljük meg a hétköznapi örömöket a maguk lehető legnagyobb teljességében.
Legyünk hálásak minden apróságért.
• Engedjük el nehezteléseinket, haragunkat bocsássunk meg, ezzel magunkat tesszük szabaddá.
• Törekedjünk úgy zárni a napunkat, hogy három-négyszer annyi pozitív élményt gyűjtünk mint negatívat. Vegyük észre őket vagy idézzük fel a múltból.
III.
Megtenni mindent annak érdekében, hogy elkerüljük azt, ami gyengíti az immunrendszerünk erejét
▪Kerüljük a negatívumokat:
• Kerüljük a tartós vagy gyakran ismétlődő, rendszeres hatékony levezetés nélkül maradó pszichés stresszt
• Ne tartsuk fel sokáig a feszültséget kapcsolatainkban
Megtenni mindent annak érdekében, hogy elkerüljük azt, ami gyengíti az immunrendszerünk erejét
• Kerüljük a szorongást - tegyünk ellene mozgással, emberi találkozásokkal, relaxációval, kontemplációval
• Kerüljük a megfázást, ne adjuk oda könnyű prédául magunkat a betegségeknek (egy zajló kórfolyamat, megterheli és gyengiti az immunrendszerünket, fogékonnyá tesz egy másik betegségre)
▪ Kérjük a mértektelenséget, aránytalanságot és a rendetlenséget:
• Kerüljük a kialvatlanságot
• Kerüljük a tétlenséget, a strukturálatlan töltött hosszabb időszakokat,
• Kerüljük a rendetlenséget az összevisszaságot,
• Kerüljük a túl sok vagy túl kevés evést és ivást
• Kerüljük azokat az embereket, helyzeteket és tevékenységeket, akik és amik nagyon sok energiát vonnak el tőlünk és nem a ránk bízottak közül valók.
• Kerüljük a halogatást, a menekülést a valódi feladataink elől
• Kerüljük az egyoldalú megterhelést - ütemezzünk, priorizáljunk, váltogassunk, delegáljunk, pihenjünk
És ne feledjük, amikor másokon segítünk, magunkon is segítünk, csökkentjük a fertőző forrásokat környezetünkben.
*
Hogyan beszélj a gyerekednek a koronavírusról?
Cikk az anya-lanya.hu oldalon
*
Dr Miklós Csiky is available for a visit at three different sites.
1. The ADHD Centre at Bethesda Childrens' Hospital, 1146 Budapest, 8 Bethesda Street, covered by Hungarian state health insurance.
Applications to the waiting list here can be arranged with Dóra Cserteg or Zsófia Németh coordinators
on Mondays, Wednesdays and Thursdays from 9 am - 11 am
on the following phone number: +36 1 422 2731 .
They will inform you of the due appointment one month in advance. Please consider that currently the waiting time is well over 24 months.
2. Private care provision at Svabhegy Child and Family Health Centre in Buda, 17-21 Bokor Street.
Full assesment and therapy sessions incuding expert report and prescription writing are available here.
You can contact the reception for appointments by e-mail or by phone on number: +36 1 443 3200 .
10000 HUF / 20 minutes is the fee charged here and the waiting time is approx. 4 months.
(For a more definite date contact the front office on the given phone number.)
3. Private counselling is the 3rd option, carried out at different sites,
where several parts of the assessment and care process can be accomplished, though not everything
(e.g. expert's report and prescriptions cannot be provided).
You can ask for an appointment on +36203158271 and also by e-mail at adhdiagnosztika@gmail.com
The awaiting time is usually approx. 2-4 weeks.
This counselling can take place at 8 Bethesda street, Budapest XIV, on Mondays and Thursdays afternoon, or on Monday mornings in Piliscsaba.
Charges:
During working hours (9.00 - 17.00):
6000 HUF/ 15 minutes.
Beyond working hours (17.00 - 18.00): 7000 HUF/ 15 minutes.
More information
I. Assessment
1. The detailed diagnostic process takes approximately 4.5-6 hours
(5-6 sessions), and it is advised to plan and book some 1-2 hour sessions in advance.
II. Treatmet and follow-up sessions
2. Therapy setting: setting up and following through a treatment plan.
Needs 1-2 reviewes/months for at least 2-3 months.
3. Follow-up sessions from 1-2 / month in the beginning to 1-2 / six moths later on.
Cancellation (fees):
If you are unable to show up / attend the agreed appointment please let us know at least within a 3 days' notice.
In urgent and duly justified cases cancellation can be made the previous work-day till noon at the very latest by sending a text message to +36203158271 or +36205450704 .
If an occasion occurs where you are late to or fail to cancel, the booked appointment's charges must be compensated as a cancellation fee. (Sudden, certified medical causes could be an exceltion to the rule.)
A new appointment will only be available to be arranged if these conditions above are met.
*
Skype-os időpontok is kérhetők
az adhdiagnosztika@gmail.com e-mail címen, ill. a +36 20 315 8271 telefonszámon.
Eredményesen haladni Skypon akkor tudok, ha
A diagnosztikus fázisban
- nem jutottunk el az alábbi témák végéig:
általános beszélgetés, korai anamnézis, közösségbe lépés, oktatás (ovi, iskola), családi anamnézis
- ezeken éppen túljutottunk, kérdőíveik nálam vannak (magántanácsadásra járók) és még nem vettük át, beszéltük át közösen őket,
- már csak az információk összesítése és az én visszajelzésem van hátra és
kérdőíveik, ill. az addigi beszélgetéseink jegyzete elektronikus formában számomra hozzáférhető
(nálam van vagy el tudják juttatni hozzám)
A gyógyszer beállítás fázisában:
- korábbi beszélgetéseink jegyzetei, illetve legalább a szakvélemény rendelkezésemre áll, továbbá a szülő pontos adatokkal rendelkezik a gyermek súlyáról, az addig szedett adagokról és azok hatékonyságáról
A rendszeres kontroll, illetve gondozás fázisában:
- akár én, akár a szülő számára hozzáférhető dokumentációval (ambuláns jegyzetek, szakvélemény, fontosabb vizsgálatok, féléves kontroll adatlapok) rendelkezünk a gyermek sorsának addigi alakulásáról, amelyek szükség esetén, a döntéseket elősegítendő áttekinthetőek
*
9 DOLOG AZ ADHD GYÓGYSZERES KEZELÉSÉRŐL – 2. RÉSZ
AKTIVITÁS ÉS FIGYELEMZAVAR – ADHD – DIAGNOSZTIKA ÉS KEZELÉSE
ADHD Szülőcsoport Bethesda
Szabad beszélgetés a csoport orvosi profilba vágó kérdéseiről
2330 Dunaharaszti, Laffert Kúria
Az ADHD és a vele gyakran együttfutó neurodivelopmentális kórképek
BHRG Szabadegyetem
Alkati, neurodevelopmentális alapok mentálhigiénés zavarainkhozKülhoni magyar pszichológusok képzése, Benczúr Hotel, Budapest
Az ADHD kivizsgálása a gyakorlatban
A téma iránt érdeklődő szakemberek
LÉLEKÖNTŐ NAP
Párbeszéd Háza
ADHD Könnyen
Magyar Gyermekorvosok Társasága Éves Nagygyűlése
Eger
Nemzetközi ADHD Konferencia, Marosvásárhely,
Marosvásárhely ADHD Képzés Szakembereknek, I. részBibola Fejlesztő és Képzőközpont,
KULCS Szociálpedagógusok Egyesülete
*
https://www.nlcafe.hu/lelek/
„Egy időben felismert és jól kezelt ADHD-s egy átlagos osztályban is
megállja a helyét”-
dr. Csiky Miklós gyermekpszichiáterrel beszélgettünk
Nehezen kezelhető, szétszórt, figyelmetlen, indulatos, csak néhány jellemző tünet, ami egy ADHD-s gyerekkel kapcsolatban rendszeresen elhangzik. Az ADHD hátteréről és kezelési lehetőségeiről ma már nagyon sok mindent tudunk, ennek ellenére csak az érintettek töredéke jut megfelelő kezeléshez.
Az ADHD vagy figyelemhiányos hiperaktivitási zavar egy viszonylag gyakori alkati rendellenesség. Az autizmus és a skizofrénia mellett ez az egyik olyan kórkép, amely genetikailag a legerősebben meghatározott. A funkciózavar kialakulásáért 85 %-ban a genetikai háttér a felelős, de 15 %-ban környezeti tényezők is szerepet játszanak benne.
Az ingerek útvesztőjében
„Az ADHD-sokra eltérő idegrendszeri fejlődésmenet jellemző, az agy bizonyos részei és ezek működése eltér az átlagostól”- magyarázza dr. Csiky Miklós gyermekpszichiáter, a Bethesda Gyermekkórház ADHD Ambulanciájának vezetője. „A genetikai háttérért sok kis hatású gén felelős. Ezek valakinél ott vannak, de nem aktívak, másnál már eleve aktív állapotban öröklődnek, megint másnál a fejlődés korai szakaszában, külső hatásra aktiválódnak. A képalkotó eljárások során is látszik, hogy jelentős különbségek vannak az ADHD-s és a nem ADHD-s gyerekek, felnőttek agyának működése között.”
A tünetek változatosak lehetnek, ezek között az egyik legtipikusabb a figyelemzavar. „Az ADHD-sok nem tudnak az őket érintő ingerek között fontossági sorrendet felállítani.
A másik nehézség pedig az számukra, hogy, ha valami eszükbe jut, azt egyből közölni akarják, ha valami inger éri őket, arra egyből reagálnak. Ezzel szemben egy átlagembernél az inger és a rá adott reakció között eltelik egy kis idő, amíg mérlegel és dönt arról, hogyan reagáljon.”
Az is tipikus ADHD-s viselkedés, hogy a világból egyébként is érkező sok inger mellett még újabbakat is keresnek, például szeretik, ha a háttérben szól a tévé. „A válogatás nélküli sok inger nem jó számukra, az olyan ingerek viszont igen, amelyek pozitív érzelmeket keltenek bennük. Ezek ugyanis megemelik az egyébként alacsony dopamin-szintjüket, és összeszedettebbé teszi őket”- magyarázza dr. Csiky Miklós.
Az ADHD nemcsak a gyerekeket érinti
Ha körülnézünk szűkebb, tágabb környezetünkben, az az érzése az embernek, mintha most több lenne az ADHD-s, mint régen volt. „Ha genetikailag nézzük, valószínűleg most is ugyanannyi ADHD-s van, mint korábban volt, viszont most kedvezőtlenebbek a körülmények. Számos olyan tényező van, amely növeli az ADHD megjelenésének valószínűségét. Például a világból a megsokszorozódott információkhoz hasonlóan ránk zúduló új anyagok sokasága, melyekkel a szervezetünk találkozik, a kialakuló tartós, alacsony szintű gyulladásos folyamatok, aminek például okozója lehet egy ételallergia. De növelheti az ADHD megjelenésének valószínűségét a szülés előtti, alatti, első néhány hétben, hónapban jelentkező oxigénhiány is, vagy a korai időszakban kialakuló súlyos, ismétlődő vagy krónikus fertőző betegségek is.”
Az ADHD-val kapcsolatban általános vélekedés még ma is, hogy a gyerek kinövik azt.
Ezzel szemben a valóság az, hogy egy igazi ADHD-nál kicsi az esély arra, hogy a felnőtt korra eltűnjön, ez csak az érintettek 20%-ra igaz.
A tünetek azonban a korral változnak. A leghűségesebb tünet a figyelemzavar, amit az óvodában még nem mindig vesznek észre, de iskolában már igen. Ez nem nagyon változik később sem, és akik nem növik ki ADHD-t, azoknál mindvégig jelen van. A nőknél a korral romló súlyossággal, a férfiaknál mindvégig ugyanolyan szinten. A hiperaktivitás a korral csökken. A kamaszkor környékén a már korábban is meglévő belső nyugtalanságba megy át, annál is inkább, mert ilyenkor már az illető jobban vissza is tudja fogni magát.
Kevesen jutnak megfelelő kezeléshez
Ma Magyarországon 70-100 ezer fő környékére tehető az érintett gyerekek száma, a felnőttekkel együtt összesen fél millió ADHD-s lehet, akiknek csak töredéke jut hozzá a megfelelő egészségügyi ellátáshoz. Egy 2011-es tanulmány szerint a kezeletlen ADHD okozta járulékos kiadások és költségvetési veszteségek összege Magyarországon éves szinten 33 milliárd forintot tesz ki. A családok által az ADHD-s gyermek kezelésére, fejlesztésére fordított további költség pedig éves szinten a 9 milliárd forintot is elérheti.
A Bethesda Gyermekkórház ADHD Ambulanciáján a legnagyobb diagnosztikus csúcs az 1-2. osztályra tehető, de Csiky doktor szerint mostanában az első osztályosok egyre hamarabb jelennek meg, már szeptemberre több olyan gyerekkel találkozott, akit már eltanácsoltak az iskolájából. „Abban, hogy az iskolák hogyan tudják kezelni ezeket a gyerekeket, még mindig nagy szerepe van annak, hogy a pedagógusoknak van-e érzéke ehhez, és van-e tartalékenergiájuk az ilyen gyerekek kezelésére. Amit rosszabbnak látok manapság, azok a fejlesztési lehetőségek, különösen a szenzomotoros fejlesztés terén van visszaesés. Ezeknek a gyereknek az a jó, ha kis létszámú osztályban tanulhatnak, és legalább két tanár foglalkozik velük. Sajnos, ezen a téren is visszaesést látok.” Az ebben az esetben nem megoldás, ha csupa ADHD-s gyerek kerül egy osztályba, ezt sehol a világon nem javasolják, sőt Nyugat-Európában a csupa ADHD-sból álló hosszabb terápiás csoportokkal sem próbálkoznak.
Gyógyszer, terápia, diéta
Az ADHD ma már az egyik leghatékonyabban kezelt pszichiátriai tünetegyüttes.
A tapasztalat azt mutatja, hogy akinek legalább közepes súlyosságú az ADHD-ja, annak javasolt a gyógyszeres kezelés. „Terápiás lehetőségek nagy részében jól állunk, de pszichológusi kapacitásban nem. Az érzelmi síkon mozgó terápiák, például a pszichológus, azoknál fontos, akiknél már másodlagos károsodások is fennállnak, mint a motiválatlanság, az önértékelési zavar vagy a depresszió. Nekik viszont kifejezetten jót tenne. Sajnos, nem találkoztam még olyan gyerekkel, akinek ne lenne valamilyen szintű önértékelési problémája, mire hozzánk kerül. Szokták mondani, ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben, naponta 3:1 vagy 4:1-hez kell, hogy legyen a jó és a rossz élmények aránya egy nap során. Az ADHD-s gyerekek már nagyon korán fordított arányban kapják ezeket a visszajelzéseket. Elég hamar kialakul, hogy sokszor kritikusan, sőt becsmérlően minősítik önmagukat. Ami korábbra tolódott, az a motiválatlanság, korábban 11-12 évesen, most már 7-8 évesen is kialakul. Ebben része van az elektronikus kütyüknek, mert nagyon hamar könnyen megszerezhető pótörömöket jelentenek a gyerekeknek, és az ADHD-nak minden nehézségét fokozzák.”
Gyógyító munkám során szerzett tapasztalataim és az utóbbi idők szakirodalmi publikációi alapján alakult ki az a meggyőződésem, hogy az ADHD és társbetegségeinek kialakulását befolyásoló környezeti tényezők között az egyik legfontosabb az idegrendszerben zajló valamilyen gyulladásos folyamat, például egy allergiás típusú gyulladás. Az elmúlt 70-150 évben sokszorosára nőtt azoknak az anyagoknak a száma, amelyekkel egy ember találkozhat, évente 3 ezer új anyagot szintetizálnak. Az immunrendszer rettenetesen túlterhelt. Általában azok ellen az anyagok ellen alakul ki ellenreakció, amelyekkel túl sokat találkozik a szervezet, ilyen például a tejfehérje és a glutén. Épp ezért sokaknál egy személyre szabott diéta is segíthet az ADHD tüneteinek mérséklésében.
Dr. Csiky Miklós úgy látja, a szülők számára könnyebb, mikor kimondják, hogy mi a baj. „A szülők és a gyerekek nagy részénél, főleg 12 év fölött, amikor az önreflexióra való képességük jobb, megkönnyebbüléssel jár, mikor megtudják, hogy nem egy megfoghatatlan valamiről van szó, hanem a problémájuknak van neve, és vannak megoldási lehetőségek. A legfontosabb, hogy akár a szülőben, akár a tanítóban, óvó néniben, gyerekorvosban felmerül, hogy ilyen típusú gond lehet, minél hamarabb juttassák el a gyermeket szakemberhez. Az időben felismert és jól kezelt gyerekek - megkockáztatom, hogy a jól kezelt ADHD-s gyerekek 75-80%-a - egy átlagos osztályban is megállja a helyét.”
Az ADHD-s gyerekek környezetüktől általában negatív visszajelzést kapnak. Pedig számos jó tulajdonság jellemző rájuk, mint a gyors észjárás, az empátia, a segítőkészség, a nyitottság, lelkesedés, az önzetlenség, bátorság, a jó szociális érzék, kreativitás, a nemegyszer átlag feletti memória vagy a verbális intelligencia, ezek azonban háttérbe szorulnak, egy idő után visszájukra fordulnak. Pedig ha időben jutának megfelelő kezeléshez, mindezeket ki tudnák bontakoztatni, és ez nem csak számukra lenne jó, de felnőttként a társadalomnak is nagyon sokat tudnának adni.
NLC 190304
*
*
A Nationwide Study in Denmark of the Association Between Treated Infections and the Subsequent Risk of Treated Mental Disorders in Children and Adolescents
Ole Köhler-Forsberg, Liselotte Petersen, Christiane Gasse, et al: Preben B. Mortensen, Soren Dalsgraad, Robert H. Yolken, Ole Mors, Michael E. Benros
JAMA Psychiatry, Decembre 5, 2018
Szoros összefüggést, erős kapcsolatot találtak a gyerekkori infekciók, az antibiotikus kezelés valamint a neuropszichiátriai betegségek előfordulása között.
A tekintélyes mintán végzett vizsgálat szerint a kórházi kezelést igénylő súlyos fertőzés több, mint 80%-kal emelte meg a mentális zavarok kialakulásának valószínűségét, míg az enyhébb, antibiotikumot vagy infekció-ellenes szereket igénylők 40%-kal emelték meg ugyanennek a kockázatát.
Ez az adat általánosságban is megerősíti a szoros kapcsolatot a test és az agy, ill. azok folyamatai között, specifikusan pedig a fejlődő agyban létrejövő mentális rendellenességek és a fertőző betegségek között.
A vizsgált populáció az 1995 és 2012 között született 1,1 millió dán gyermek és serdülő követését jelentette születésüktől kezdve 18 éves korig.
Az átlagos követési idő 9,7 év volt, ezalatt 3,9%-uk került kórházba mentális betegség miatt és 5,7%-uknak írtak fel pszichotróp gyógyszert.
Szoros kapcsolatot találtak a kórházi kezelést igénylő fertőző betegség és az azt követő mentális zavar fellépte között: HRR (hazard rate ratio) 1,84; 95% os konfidencia intervallum 1.69-1.99, illetve az infectiós hospitalizáció és a pszichotróp gyógyszer felírásának szükségessége között: HRR 1,42; 95% os konfidencia intervallum 1.37-1.46.
A csak antibiotikus kezelést igénylő fertőző betegségek 41%-kal növelték meg a mentális betegségek előfordulását, HRR 1,41; 95% os konfidencia intervallum 1.35-1.46 és 22%-kal emelték meg a pszichotróp gyógyszer használatának kockázatát: HRR 1,22, 95% os konfidencia intervallum 1.17-1.27.
A legmagasabb kockázata a skizofrénia spektrum zavaroknak, a kényszernek (OCD-nek), a személyiség- és magatartászavaroknak, a mentális retardációnak, az autizmus spektrum zavaroknak, az ADHD-nak, az ellenszegülő magatartászavarnak (ODD) és a viselkedés zavarnak (CD), illetve a tic-nek van.
A kockázatot növelte a fertőzéseknek a száma és az időbeli közelség: a legnagyobb az előfordulási kockázat 0-3 hónappal a fertőzés után.
Különböző referencia csoportokhoz és a testvérekhez hasonlították az elemzés során az adatokat.
Az még kérdés, hogy bizonyos specifikus fertőző ágensek vagy a fertőzések száma az, ami összefügg szorosabban a mentális betegségekkel, ill. ezzel összefüggésben szocioökonómiai faktorok szerepe sem kizárt.
*
Komment:
A neuropszichiátriai:
neurodevelopmentalis és neurodegeneratív betegségek
lehetséges etiológiai alapjai
A dolgok jelenlegi állása szerint jó esély van rá, hogy a neuropszichiátriai betegségek kóroki tényezői között,
a masszív genetikai megalapozottság mellett, a neuro-inflammatorikus folyamatokat okozó tényezők a legfontosabbak (elsősorban és alapvetően azon a jelenségek mögött állhatnak, amit annak idején Golgi mikro-hegesedésként aposztrofált).
Ezek az élet első éveiben a jelentősebb ill. gyakori fertőző betegségek, az élet első hónapjaiban az oxigénhiány, illetve az egyéb - szabad gyökök szintjének megemelkedését okozó - fizikai, kémiai jelenségek lehetnek, az életnek későbbi szakaszában, az ismétlődő, ill. hullámzóan fennálló krónikus vagy szubakut fertőzéseken kívül, és azoknál jelentősebb mértékben szerepet játszhatnak az ételallergia, ételintolerancia keltette gyulladásos folyamatok. A gyulladásos mediátorok jelentős része excitatórikus, csakúgy mint a szervezet több más sejtjére, az idegrendszeri sejtekre is ingerlő hatású.
A különböző rendszerek, neuronhálózatok mintegy előfeszített, ingerült állapotán kívül, az éppen alakulóban lévő idegrendszeri struktúrák fejlődésének sajátos megváltozását, a normál ütemtől ill. útról való eltérését (elakadását, illetve eltérő huzalozását, szinapszis/receptor felépítményének megváltozását) okozhatják.
*
December 11-én megjártam Londont, egy általam fontosnak értékelt képzésen voltam.
"In-Depth Approach to the
Optimal Management of Childhood ADHD"
Prof. Peter Hill vezette, akit még korábbról ismertem, rangos előadó-gárdával.
Összesítve: alapos áttekintést adott, ugyanakkor gyökeresen újat nem hozott.
Sok fontos részlettel
- pl. a régi és újabb gyógyszerek váltott ill. együttes használata, az ide vágó új ajánlások, az együtt futó tünetegyüttesekkel kapcsolatban formálódó szemlélet, az intézmények közötti új együttműködési formák - , ill. rájuk vonatkozó megosztott tapasztalatokkal gazdagodtam.
*-*
*
ADHD tréningek
adhdtrening.hu
Életvezetési tréningek
az APA
ajánlása alapján
Három éve indította útjukra az első tréningeket ez a pszichológusokból, trénerekből, családterapeuta jelöltekből stb. álló csapat a Bethesda ADHD Centrum két tapasztalt munkatársának támogatásával és szakmai szupervíziójával.
Több tréninget tartottak a Bethesda Kórház keretei között, ismételten meghívott vendégek voltak a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban, Budapesten különböző helyszíneken dolgozhatnak és tanulhatnak játszva velük hétvégenként.
Jelenleg futó tréningek: Időgazdálkodás, Rendrakás és rendtartás, Tanulástechnika
A kapuban: Pénzgazdálkodás, Indulatkezelés, Párkapcsolati tréning
Előkészülőben: Priorizálás és tervkészítés, Saját-test-tudatosság és tisztelet
Látogassák meg őket a honlapjukon!
adhdtrening.hu
*
* * * * * *
Szeretném a figyelmükbe ajánlani a TIME WITH HORSES
lovas-coach team programjait, különösen az ADHD-val érintett szülők számára összeállított,
a sokszor megsérült vagy elvesztett szülői kompetenciát és kompetencia érzést
Felnőtt ADHD szűrő kérdőívet készített a WHO.
Lásd a cikkeknél!
MCSE Családterápiás Képzés
BENCÉS BÁR
Elhallgatott örökségünk - az alkat
az ADHD és az eltérő idegrendszeri fejlődésmeneten alapuló egyéb tünetegyüttesek tükrében
2017.december 16. este fél 8
***
MCSE Workshop, 2017. november 9. csütörtök, 9 – 16 óra,
Félnomád tábor
Időpont: 2017. július 16-21. közt
adhd.tabor.torzsek@gmail.com
A betegség megjelenése változó: az érintettek (akik lehetnek gyermekek és felnőttek is egyaránt) a megszokottnál kevésbé terhelhetőek, adottságaikat pedig nem tudják jól felhasználni, sem maguk, sem mások javára. Általában gondjuk van a figyelem fenntartásával, jellemző rájuk a hirtelen, impulzív viselkedés, a gondolkodás nélküli cselekvés, a helyzethez képest túl sok mozgás, ellenállás a szabályokkal szemben. Csecsemőként nyugtalanok, kisgyermekként az átlagosnál magasabb aktivitási szint figyelhető meg náluk (sok balesettel), hangos sírásokkal, dührohamokkal, iskoláskorban pedig nagyon nehezen viselik el az iskola szabályait, öntörvényűnek, „rossznak” kiáltja ki őket a tanító néni.
Jó gyakrabban ellenőrizni a szívhangot, a magzatvíz tisztaságát, lehetőleg kerülni az indított szülést, érdemes megvárni a spontán indulást. Az ADHD családi előfordulása fokozottan együtt járhat koraszüléssel, fenyegető koraszüléssel.
A sokarcú ADHD – hiperaktivitás, figyelemzavar és társai
“Izgő-mozgó, idegesítően impulzív, egy percig nem bír megmaradni a fenekén, pörög reggeltől estig, vagy éppen álmodozó, szétszórt – egyáltalán nem ritka az ilyen gyerek. Azt mondják rá: rossz, figyelmetlen. Pedig csak más. Magyarországon a szakértők hetvenezer főre becsülik az ADHD-s, figyelemhiányos és hiperaktivitási tünetegyüttessel élő gyerekek számát.”
dr. Csiky Miklós
Bethesda Gyermekkórház, Svábhegyi Gyermekgyógyintézet
Nehezen figyel, mindent elfelejt és elhagy a gyermeke? Ez is lehet az oka
1. addiktológia | 2. csecsemő-gyermekgyógyászat | 3. gyermek- és ifjúságpszichiátria | 4. gyermekneurológia | 5. gyermekpszichiátria | 6. háziorvostan | 7. iskolaegészségt., ifjúságvéd. | 8. neurológia
2016. október 08.
Lejegyezte: Laurinyecz Imre
Előadó: Dr. Csiky Miklós
gyermekpszichiáter, ADHD specialista
pedagógusoknak, egészségügyi szakembereknek,
munkahelyi vezetőknek, akik valamilyen módon érintettek a témában
és Önnek, aki jobban szeretné megérteni a környezetében élőket.
2016. március 19. szombat délután
18:00 óra
|
Budapest, XV. Pattogós u. 1.
|
Csubi az agyunkban
Kézikönyv a Csillagok háborújának békéjéhez,
avagy hogyan hozhatjuk egyensúlyba bensőnkben
a kiterjesztett univerzumot
Steve Peters: A csimpánz paradoxon - könyvajánló
A számítógép a leggyorsabb, a csimpánz a legerősebb, az ember a legokosabb. Ezeket a lehető legjobban összehangolva boldogulunk az életben.
Kahneman műve emellett 2012-ben az év olvasmánya volt számomra. Sok eleme a Négyszín Coaching 3.D (Coaching in 4 Colours & 3 Dimensions - 4C-3D-C) módszer oszlopainak egyikét képezi, amit az idő tájt fejlesztettem tovább.
A négyes játékos
Az utóbbi évtizedben nem nagyon voltak nagyobb változások az ADHD terápiás mezőnyében.
Focis hasonlattal élve elmondhatjuk, hogy évtizedek óta viszi a prímet erőcsatárként a metilfenidát, képességeit és tulajdonságait nézve szorosan mögötte küzd hamis kilencesként unokatestvére a dexamfetamin, míg másfél évtizede, megbízható irányító középpályás szerepben ott láthatjuk az atomoxetint.
És most nemrég az I. osztályba NB 1-be felküzdötte magát a korábbról már ismert, de el nem híresült és eddig alsóbb kategóriában játszó arc a guanfacine.
Először az amerikai FDA (2010), majd néhány hete (2015 júliusában) annak európai megfelelője az EMA emelte be az ADHD ajánlott terápiás ágensei közé. Azt, hogy milyen posztot fog betölteni, nem tudjuk még igazán.
A guanfacin egy nem-stimuláns elsősorban centrálisan ható szelektív alfa-2-receptor-agonista. Mind a centrális, mind a perifériás szinapszisokban csökkenti a noradrenalin felszabadulást. A központi idegrendszerben azon idegsejtekre hat, amelyek a figyelem, a szervezés, a tervezés és az impulzus kontroll szabályozásában játszanak szerepet. A szimpatikus aktiváció csökkentésével ható szer, a teljes perifériás érellenállást és a szívfrekvenciát is csökkenti. Nem gátolja a dopamin turnovert.
Bár önmagában is közepes hatékonyságú szernek bizonyult a vizsgálatok során, elsősorban stimulánsokkal kombinációban alkalmazva ajánlják, különösen makacs terápia rezisztens ADHD esetén.
Az ajánlott kezdő adagot 1-3 hetente lehet emelni nem kielégítő terápiás válasz esetén. A dózis alkalmazható egyben vagy két részre osztva, amennyiben a tünetek napszaki ingadozása indokolja.
továbbképzés


1. addiktológia | 2. csecsemő-gyermekgyógyászat | 3. gyermek- és ifjúságpszichiátria |
1. nap
2015.03.23.
hétfő és 2015.03.30. hétfő
08:00
A regisztráció kezdete
08:00
Megnyitó
08:40
Az ADHD fenomenológiai megközelítése- tünettan
Az ADHD komplex klinikai képe - Mit látunk és mi is az?
Az ADHD
jellemző tünetcsoportjai és előfordulási mintázatuk
Az
ADHD-val gyakran együttjáró funkciózavarok, kórképek
Az ADHD
előfordulási gyakorisága
A
tünetek jelentősége, időbeli változása, felismerése
|
10:55
Az ADHD okozta másodlagos károsodások
Intrapszichés, interperszonális, életvezetési zavarok
Pszichiátriai és testi betegségek
|
12:30
Az ADHD rendszerszemléletű megközelítése -
neuro-pszichológiai,
pszichoszociális,
diagnosztikai és
differenciáldiagnosztikai vonatkozások
Az
ADHD okozta teljesítmény és magatartásproblémák hátterében meghúzódó
alkati
jellegzetességek természete,
neurobiológiai háttere, lokalizációja, jelentősége
Az ADHD
eredete, az örökletesség szerepe: a gének jelentősége és működése,
a környezeti: fizikai, kémiai, biológiai,
pszichoszociális és geopolitikai faktorok,
események szerepe
Az ADHD
és a betegség kérdése
Az ADHD
diagnózisához szükséges vizsgálatok, szakemberek, intézményi együttműködés
Az
ADHD-val kapcsolatos differenciáldiagnosztikai szempontok, kérdések
|
2. nap
2015.03.26. csütörtök és 2015.04.02. csütörtök
|
80:00
Az ADHD ellátás szakmai és intézményi lehetőségei -
megelőzés, szűrés, gondozás,
kooperáció, egészségpolitika
Az ADHD ellátása: a
multimodális terápia elemei és súlyuk
Az ADHD prognózisa, a tünetek és
szövődmények alakulása a kezelés tükrében
Az ellátó szakemberek és az intézményi háttér
Az ADHD és megfelelő kezelésének
gazdasági jelentősége és egészségpolitikai vonatkozásai
|
10:45
Az intézmények közötti együttműködés lehetőségei
Az intézmények közötti
együttműködés feltételei és alapelvei
Az együttműködés lehetőségei a
megelőzés, szűrés, felismerés, gondozás területén
Új perspektívák a neuropszichiátriai eredetű kórképek diagnosztikus és
terápiás megközelítésében
|
12:30
Az ADHD speciális vonatkozásai
Az ADHD és a család
Az ADHD-s gyerek az oktatási
intézményekben
Az ADHD a közösségben
Az ADHD kamasz és fiatalkorban
Az ADHD az igazságszolgáltatásban
(igazságügy, büntetés-végrehajtás, rendőri intézkedések)
13:45
Az ADHD felnőttkori vonatkozásai
Előfordulása, változása, terápiája
felnőttkorban
ADHD a munkahelyen
ADHD a párkapcsolatokban
Az ADHD hatása az életvezetésre és az életminőségre
14:30
Vizsga, a továbbképzés zárása
|
*
Az ADHD-ról Mindenkinek
hallgatóknak (diákigazolvány) és érintetteknek(diagnózis) 3000,-
Szeptember 15-től és a helyszínen 10000,-
Unicredit bank 10918001-00000017-96980002
ADHD-Magyarország Alapítvány
a megjegyzésben csak annyit kérünk írni "konferencia támogatás + név"
08.00 - 08.50
|
Regisztráció
| |
08.50-09.20
|
Védnöki köszöntő
Dr. Velkey György, Magyar Kórházszövetség elnökeKöszöntő
Köszöntő
Dr. Kiss László, szakszolgálati, fogyatékosügyi, közoktatási referens,
Emberi Erőforrások Minisztériuma
| |
09.20-10.00
|
„Az ADHD epidermiológiája és comorbiditása”
Prof. Dr. Bitter István, SOTE Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika
| |
10.00-10.30
|
„Az ADHD-s gyermekek helyzete”Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa
| |
10.30-11.00
|
Kávészünet
| |
11.00-11.50
|
„PTCA-ADHD Szülő képzés az ADHD-s gyermekek és serdülők szüleinek”Cordula Neuhaus, Praxis mit Schwerpunkt ADHS vezetője Németország
| |
11.50-12.30
|
„Az iskolások ADHD problémája”
Dr. Földi Rita, Károly Gáspár Református Egyetem docense
| |
12.30-13.30
|
Ebédszünet
| |
13.30-14.10
|
„ADHD Centrum – Egy lehetséges válasz, az élethosszig tartó ADHD-s emberek igényeire”Dr. Csiky Miklós, Svábhegyi Gyermekgyógyintézet
| |
14.10-14.50
|
„Serdülők és felnőttek ADHD problémákkal”
Dr. Félegyházy Zsolt,
| |
14.50-15.20
|
„Az ADOCARE projektről”
Joanne Norris, ADHD-Europe és a Belga ADHD képviselője, Belgium
| |
15.20-16.00
|
„A németországi ADHD 30 éve, önsegítő csoportok – hogyan tovább?”
| |
16.00-16.20
|
„A teljesítményzavar egyik oka a szenzoros és a szenzomotoros szinkronfunkciók eltérése az ADHD-s gyermekeknél”
Dr. Lakatos Katalin BHRG szakmai vezető
| |
17.00-21.00
|
Fogadás és Gála koncert a gyermekek táborozásának javára
|
08.00-09.00
|
Regisztráció
| |
09.00-09.30
|
„ADDISS, a jó gyakorlat”
Andrea Bilbow, Egyesült Királyság
| |
09.30-10.00
|
„Áthidalni a szakadékot”
Natasha Michou, Görögország
| |
10.00-10.30
|
„INCADDS bemutatása”
Rose Kavanagh, Írország
| |
10.30-10.50
|
Kávészünet
| |
10.50-11.20
|
„ADANA Alapítvány bemutatása”
Isabel Rubió Badía, Spanyolország
| |
11.20-11.50
|
„ADHD Hellas bemutatása”
Christina Georgiadou, Görögország
| |
11.50-12.20
|
„Fekete, fehér és szürke – ADHD-ASC-Dyslexia Family Resources Belgium”
Bhu Venkatesan, Belgium
| |
12.20-12.50
|
„Verein ADAPT bemutatása”
Connie Bruckner, Ausztria
| |
12.50-13.30
|
Ebédszünet
| |
13.30-14.00
|
„Élet az ADHD-val Törökországban és nyári tábor az ADHD-s emberek számára”
H. Nezih Cingir, Törökország
| |
14.00-14.30
|
„Az ADHD Luxemburgban”
Suzette Everling, Luxemburg
| |
14.30-15.00
|
„Az én történetem”
Susan J. Chrysostomou, Ciprus
| |
15.00-15.30
|
„Modern technológiák és a gyermekkori figyelemzavar – nemzetközi kitekintéssel”
Alpár Vera, GyermekMédia Egyesület, Magyarország
| |
15.30-16.00
|
Zárszó
Hajdu Ágnes, ADHD-Magyarország Alapítvány, Magyarország
| |
16.00-
|
Záró fogadás
|
áttekintő, összefoglaló
ELŐADÁS ÉS KONZULTÁCIÓ
Az előadás és interaktív beszélgetés témája:
ennek jelentősége"
Kérjük, jelentkezésében adja meg nevét, elérhetőségét, szakterületét! Várjuk szeretettel!
2014. január 30.
áttekintő, összefoglaló
ELŐADÁS ÉS KONZULTÁCIÓ
*
*
KÁVÉHÁZI BESZÉLGETÉS AZ ADHD-RÓL
Facebook bejegyzés reddit tudósítás alapján
*
2013. szeptember 27-28: ADHD Konferencia Budapesten 16 kreditpont + most 90%-os árkedvezmény
Angyalföldi József Attila Művelődési Központ,
1131 Budapest, József Attila tér 4.
Szeptember 27. (péntek)
|
|
08:00
– 09:00
|
Regisztráció
|
09:00
- 09:30
|
Dr. László Zsuzsa (Fimota központ): A szociális környezet hatása az ADHD tüneteire
|
09:30 - 10:00
|
Dr. Balázs Judit: Figyelemhiányos
hiperaktivitás zavar es társuló betegségek
|
10:00 - 10:30
|
Kávészünet
|
10:30 - 11:00
|
Dr. Páli Judit PhD. (KRE és Páli Judit Játékstúdió, Diagnosztikus és Fejlesztőműhely): Láthatóvá tehető alul - és/vagy túlműködések
idegrendszeri, neuropszichológiai
háttere
|
11:00 - 11:30
|
Dr. Krémer András (mediátor): A
mediáció fontossága….
|
11:30 - 12:10
|
Ebédszünet
|
12:10 - 12:40
|
Dr. Oláh Szabina – Dr. Martsa Zsuzsanna: Gyermek-Szülő és Pedagógus tréning
|
12:40 - 13:10
|
Dr. Csiky Miklós (gyermekpszichiáter
főorvos, MRE Bethesda Gyermekkórháza, Omnia Kft.): Átmenet: ADHD - val a felnőttkor küszöbén
|
13:10 – 13:40
|
Dr. Simon Viktória PhD.
(egyetemi adjunktus, Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás
Klinika): ADHD jellegzetességek felnőttkorban - Mi látható Magyarországon?
|
13:40 – 14:10
|
Kávészünet
|
14:10 - 14:45
|
Dr. Demetrovics Zsolt (egyetemi docens, ELTE Pszichológiai Intézet,
Klinikai Pszichológiai és Addiktológia Tanszék): Szerhasználat és egyéb
függőségi kockázatok serdülőkorban
|
14:45 -
|
Marko Ferek (Marko ADHD - s, a horvátországi
„Hiperaktív Álmodozók” alapítványt vezeti, nemzetközileg elismert szakember):
A bizalom, a magabiztosság útja -
törd át a falat!
|
Szeptember 28. (szombat)
|
|
08:00
- 09:00
|
Regisztráció
|
Színház terem I. szekció
|
|
09: 00 – 9: 40
|
Bölcskei Mónika ACC: Coachinggal az ADHD-val való örömteli
együttélésért
|
9:40 – 10:20
|
Pethő Orsolya (pszichológus és lovasfejlesztő): Kreatív gyermeknevelés a Life Garden eszközeivel
|
10:20 – 11:00
|
Dr. Csobay Ildikó - Gál Judit: Tanulási zavar, deviancia, bűnözés - bűnözés és a "disz"-es
elváltozások, problémák közötti összefüggés ismertetése
|
11:00 – 11:30
|
Baracsy Gabriella (logopédus -
orofaciális myoterapeuta, Dsmile): Miért
függ a test működésétől a figyelem? - a légzés, beszéd, éneklés, egyensúly és a testtartás összefüggései
|
11:30 – 11:50
|
Kámán Éva (coaching szemléletű ADHD-s
segitő, szociológus): Agytréning - fény-hang terápiás passzív
meditáció
|
11:50 – 12:10
|
Mészáros Mária (pedagógus): Pedagógus szemmel
|
12:10 -
|
Sófi Boglárka (PhD hallgató, képi kifejezés-pszichodiagnoszta,
mozgásterapeuta) – Sófi Gyula (gyermekpszichiáter, család –pszichoterapeuta, GENERANTIS Szakértői- és
Családterápiás Intézet): Miért és
hogyan hathat pozitívan egy harcművészet mozgáskultúrája egy magatartási és
figyelmi problémás gyermekre?
|
Rubin terem II.szekció
|
|
9:00 – 09:30
|
Dr. Fehér Gabriella: Neurofeedback
Póka Mária a XI. kerület Nevelési Tanácsadója, neurofeedback terapeuta, fejlesztő
pedagógus
|
9:30 -10:10
|
Huba Judit: Pszichomotoros
fejlődés és fejlesztés
|
10:10 – 10:40
|
Dr. Lakatos Katalin (BHRG Alapítvány
szakmai vezető): A szenzoros
feldolgozási zavarok (Sensory Processing Disorder)
lehetséges tünetei ADHD-s gyermekeknél
|
10:40 – 11:10
|
Szőke Melinda (konduktor, gyógypedagógus): A szenzoros integrációs terápia bemutatása
az ADHD szempontjából
|
11:10 – 11:40
|
Unger Ágnes (Tomatis terapeuta): Tomatis terápia, avagy az észlelés
fejlesztése és annak hozadékai
|
11:40 – 12:00
|
Boda Gabriella (pszichopedagógus,
logopédus, családállító tanácsadó): Az
ADHD helye a családtörténetben - a családállítás módszerének bemutatása
|
12:00 – 12:20
|
Szentesi Balázs (PhD hallgató, specifikus tanulási zavar terapeuta, tanulásmódszertan
tréner - Diszlexia Központ, művészetterapeuta, kulturális antropológus): Tanulásmódszertani és életviteli tréningek
tapasztalatai ADHD-val küzdő fiatal felnőttekkel
|
12:20 -
|
Dudás Mária: Születéskor már
eldől……
|
Résztvevői adatok
|
|
A jelentkező neve:
|
|
Levelezési cím:
|
|
E-mail cím:
|
|
Telefonszám:
|
|
Mobil:
|
|
Jelentkező
munkahelye:
|
|
Munkahely címe:
|
|
Munkaköre:
|
|
Beosztása:
|
|
Telefon/ fax:
|
|
Kérem, jelölje aláhúzással, hogy a
konferencia melyik napján kíván részt venni!
|
szeptember 27.
|
szeptember 28.
|
mindkettő
|
Díjfizetés
–kérem, válasszon!
|
||
A
konferencia részvételi díját (1000 Ft/nap)
|
||
banki utalással
|
helyszíni készpénzfizetéssel
|
|
kívánom
kiegyenlíteni.
|
||
Számlát
kér-e a részvételi díjról?
|
||
igen
|
nem
|
|
Számlázási
adatok
|
||
Név:
|
||
Cím:
|
||
Adószám:
|
||