Jellemző tünetei az alábbi öt
csoportba sorolhatók:
1. a figyelem-szabályozás,
2. az impulzusok (külső és belső késztetések) kezelésének és
3. az aktivitás szabályozásának,
4. az érzelmek és érzelmi reakciók szabályozásának, valamint
5. a célirányos gondolkodás és viselkedés-szervezés (kivitelezés) szabályozásának zavarai.
- A
hiperaktivitás tünetcsoportja
·
gyakran
babrál, mozog keze-lába, ültében fészkelődik
·
gyakran
elhagyja helyét az osztályban, vagy más olyan helyzetekben, amikor ülve kellene
maradnia
·
gyakran
rohangál, ugrál, mászkál, amikor az nem helyénvaló
·
nehézséget
jelent számára a nyugodt játék, akár önállóan, akár társakkal
·
folyton
izeg-mozog, gyakran olyan, „mint akit felhúztak”
·
gyakran
túl sokat beszél
- A
figyelemzavar tünetcsoportja
·
nem
figyel eléggé a részletekre, gondatlanságból fakadó hibákat vét
·
gyakran
nehézséget jelent számára a figyelem megtartása
·
gyakran
úgy tűnik, nem figyel, amikor beszélnek hozzá
·
nem
követi az utasításokat, lemarad a feladatvégzésben
·
nehézséget
jelent számára feladatainak és tevékenységeinek megszervezése
·
elkerüli,
hogy olyan feladatokban vegyen részt, amelyek tartós mentális erőfeszítést
igényelnek
·
könnyen
elvonják a figyelmét külső ingerek
·
elveszti
a tevékenységéhez szükséges dolgokat
·
napi
tevékenységében gyakran feledékeny
- Az impulzivitás tünetcsoportja
·
gondolkodás nélkül cselekszik, azt teszi ami először eszébe jut
·
gyakran
nehézsége van a várakozással
·
gyakran
félbeszakít másokat (beszélgetés, játék során)
·
gyakran
kimondja a választ, mielőtt a kérdés befejeződött volna
·
gyakran
váltogatja tevékenységeit
Az érzelem-szabályozás zavarának tünetei
· emocionális
labilitás,
· irritabilitás,
· hirtelen,
· eltúlzott,
· kezelhetetlen reakciók
A kivitelezés (végrehajtás) szabályozási zavarának tünetei
· a
célirányos gondolkodás tervezés és céltartás
· viselkedés-szervezés, ütemezés, priorizálás
· önmotiválás
· önmonitorozás
· rugalmas alkalmazkodás
· stratégiaváltás nehézsége